Groen, groener, groenst. Amsterdam moet zich meer bezig houden met groen en duurzaamheid: dat is de strekking van de 7e editie van de Young Changemakers Community. De vier bijzondere bedrijven Let it Grow, De Gezonde Stad, Riverfood en De Ceuvel lichten die gedachte toe.


 

Ilona Kemps bijt het spits af met een inspirerend filmpje waarin een meisje haar droom om energie uit planten op te wekken verwezenlijkt. Op die manier laat ze het publiek kennis maken met het bedrijf Let it Grow, een platform dat helpt bij het realiseren van groene initiatieven. Hier en daar verschijnen glimlachjes op de gezichten in de zaal. “Plants are important to a happier and healthier city living”, zegt Ilona tijdens het praatje dat volgt.

De Gezonde Stad
Zij is niet de enige met die mindset, ook De Gezonde Stad staat daar volkomen achter. Dit initiatief werkt aan een gezonder en groener Amsterdam. Zij doen dit door de handen ineen te slaan met bedrijven en bewoners. Tijdens hun introductie stelt Tim de Broekert de zaal een interessante vraag: “We zijn bezig met een project genaamd ‘park om de hoek’ en we zijn op zoek naar een goede Engelse vertaling”. Met dit project werken ze samen met bewoners om saaie betonnen pleinen om te bouwen tot parkjes.

Problemen delen
Zomaar een probleem van je onderneming blootgeven is even wennen. “Normaal gesproken houd ik een promotiepraatje, nu doe ik het tegenovergestelde, een probleem delen met compleet onbekenden”, zei Toon Maassen, co-founder van café de Ceuvel. Toch was hij achteraf blij met zijn komst. “Ik was eerst een beetje sceptisch, maar tijdens de gesprekken met het publiek werd ik verrast door de creatieve en slimme opmerkingen.”

Interesse in de volgende bijeenkomsten? Laat je gegevens achter.
Hou me op de hoogte

“Tijdens de gesprekken met het publiek werd ik verrast door de creatieve en slimme opmerkingen.”

Uitdagingen helpen oplossen
Linda Grotenberg, eigenaresse van Riverfood, een onderneming die zich richt op de voedselproductie door een bepaalde manier van kweken, gebruikt de avond als klankbord voor haar doelgroep. De young changemakers verdelen zich in teams en krijgen een half uur de tijd om een voorgelegde uitdaging van de ondernemingen te helpen oplossen. Dat doet iedereen vol enthousiasme. Aan tafel bij Linda wordt gepraat over slogans, vormgeving van de website en de doelgroep. Bij De Gezonde Stad gaat het over financiering en aan tafel bij Toon, eigenaar van de Ceuvel, onderzoekt men hoe je het publiek in een community veranderd.

Goede vibes
Iedereen denkt mee en er hangt een gezellige en enthousiaste sfeer. Maar dat was te verwachten volgens Joris Bruinsma, één van de medeorganisatoren.

“Elke Young Changemakers bijeenkomst hangt er een goede vibe! De mensen die hier komen hebben allemaal een bepaalde instelling: die niet draait om zelfverrijking”, zegt Joris.

Met de vibe is zeker niks mis, ook Nina Hagg vindt het een inspirerende avond. “Zelf zou ik ook graag een eigen onderneming starten en door zo’n avond borrelt dat extra op en sta ik al gelijk over allerlei plannen te praten”, vertelt ze. “Zelf een onderneming starten, borrelt door zo’n avond wel extra op.”

Een geslaagde avond
Al met al een geslaagde avond: het publiek heeft een inspirerende avond waar ze zelf iets in mogen brengen en de ondernemers worden massaal verrast door de feedback van het publiek. Helaas blijft de vraag van Tim nog onbeantwoord: wat is een mooie vertaling van ‘Park om de Hoek’? Misschien heb jij een origineel idee?

Het volgende Young Changemakers evenement gaat over community building. Dit keer kun je werken aan ingebrachte casussen van Snappcar en OneWorld. Lees hier alles over Young Changemakers Community #8 – Community Building.

Interesse in de volgende bijeenkomsten? Laat je gegevens achter.

Hou me op de hoogte