Voor wie is het?

Jij hebt een maatschappelijk initiatief in Zaanstad en bent op zoek naar nieuwe inspiratie! Je wilt je initiatief naar een hoger plan tillen, je horizon verbreden en ondernemender leren denken en handelen. Je grijpt graag de kans om deze zomer 6 dagen workshops te volgen en praktijkopdrachten uit te voeren, met als resultaat om de maatschappelijke waarde aan te scherpen en te ontdekken hoe je met het initiatief ook financiële waarde kunt creëeren voor een duurzaam voortbestaan!


Summer school sociaal ondernemen voor Zaanstadse initiatieven

Starters4Communities en Bureau voor Durf geven samen een 6 daagse Summer School van 27 juli t/m 25 augustus in sociaal ondernemen voor wijkinitiatieven. Tijdens de Summer School verscherp je focus en doelstellingen, maak je kennis met innovatieve verdienmodellen en ontwikkel je een nieuwe kijk op ondernemerschap. We maken de vertaalslag van theorie naar praktijk door workshops te combineren met het uitvoeren van praktijkopdrachten. Je krijgt de tools om te werken naar een duurzaam model voor de lange termijn.


Trainingen
6 bijeenkomsten over sociaal ondernemen en praktijkopdrachten.

Coaching
Met onze ervaren coach van Bureau voor Durf voor optimale energie en motivatie.

Netwerk
200 initiatieven door heel Nederland met talloze best practice voorbeelden.

Tools
Hands-on tools, canvassen, verdiepingsmateriaal en voorbeelden uit de praktijk.

Wat ga je doen

We werken in verschillende workshops het Business Model Canvas uit. Het Business Model Canvas (BMC) is een tool geadopteerd en geprezen door vele Business Schools. Met het BMC brengt men een heel businessmodel op één groot vel in kaart. Het canvas geeft weer welke waarde een initiatief levert en wat er nodig is om deze waarde aan de man te brengen. De bovenste twee bouwstenen geven het sociale karakter van het wijkinitiatief weer die de visie en impact van het initiatief beschrijven en die zullen we tijdens de workshops aanscherpen.

 

Starters4Communities en Bureau Voor Durf bieden samen een gevarieerd workshopprogramma. In de Summer School zet Starters4Communities de methode en expertise in die is opgedaan in de opzet en uitrol van het S4C programma, waarmee meer dan 200 wijkinitiatieven geholpen zijn stappen te zetten naar een duurzamer initiatief. Onze ervaren coach van Bureau voor Durf zal de deelnemers begeleiden om alles uit het programma te halen. Naast de persoonlijke begeleiding bevat het programma ook peer-to-peer sessies, waarin deelnemers met elkaar kunnen sparren.

Hoe werkt het:

Vul het inschrijfformulier in voor vrijdag 21 juli en dan bellen wij jou om deelname te bespreken.
Op maandag 24 juli maken we bekend of jouw initiatief kan deelnemen aan de Summer School Sociaal Ondernemen

Volledig programma

Het programma wordt in sprints gegeven zodat deelnemers tijd hebben om behoeften te peilen en experimenten in de praktijk uit te voeren. Door het toetsen van bepaalde aannames neemt de betrouwbaarheid van het bestaande concept en nieuwe ideeën toe. Alle bijeenkomsten worden gehouden bij de inspirerende locatie van BIND op het Hembrug.


De trainers

Manon Becher

Oprichtster S4C

manon@starters4communities.nl
06 8396 6943

Doorzetter en strateeg. Goed in kansen herkennen en sturen op resultaat. Weet veel van sociaal ondernemen, business modellen en impact meten. Moeder en wereldreiziger.

  • Strategie ontwikkeling 94%
  • Geduld 25%
  • Partnerships vormen 81%

Rob Smits

Oprichter Bureau voor Durf

rob@rob-smits.nl
06 3029 9754

Een inspirator voor iedereen die zijn weg zoekt in leven, werk en carrière. Ik overtuig door kracht en inspiratie op een hartelijke, optimistische wijze. Dol op koud water zwemmen.

  • Krachtig en inspirerend 96%
  • Pragmatisch en praktisch 87%
  • Details 28%

Aukje ypma

S4C trainer & regio Coördinator

aukje@starters4communities.nl
06 4401 4365

Ervaren in sociale start ups coachen en zet ideeën om in concrete projecten. Weet veel van stedelijke vernieuwing en bottom-up sociaal ondernemen. Passie voor voetbal en salsa.

  • Sociale start ups coachen 80%
  • Resultaatgerichtheid 95%
  • Langdradig vergaderen 15%

De workshops

Inspiratie en Impact
27 juli van 19.00 tot 22.00

We starten het programma met een Inspiratie Sessie Sociaal Ondernemen. We bespreken recente ontwikkelingen in het veld van sociaal ondernemen en burgerparticipatie. Een Theory of Change vormt een essentieel onderdeel van iedere sociale onderneming. Het brengt in kaart welke verandering in de wereld jij teweeg wilt brengen, en hoe jij deze positieve impact stapsgewijs gaat bereiken.

Aanbod en Klant
28 juli van 10.00 tot 16.00

We gaan aan de slag met het Waarde Propositie Canvas. We zoomen in op de klant (bewoner / doelgroep) en de pijnpunten en wensen deze mensen ervaren. Welk probleem wil jij voor hen oplossen? En wat is jouw oplossing voor het probleem of de kans die je ziet – welke waarde creëer je? Er worden verschillende methodes en tools aangereikt om de zogenoemde aannames te toetsen door middel van experimenten.


Structuur en innovatie
29 juli van 10.00 tot 16.00

We vullen de linkerkant van het Business Model Canvas in; partners, activiteiten en middelen. In een gefaciliteerde brainstormsessie gaan we ideeën bedenken over het vormen van nieuwe partnerships, kijken we welke middelen er echt nodig zijn. De belangrijkste bouwstenen van het canvas zijn nu ingevuld. We gaan met behulp van de uitgewerkte waarde propositie canvas hypothesen en experimenten opzetten en dezen gaan we in de praktijk valideren.

Klant en aanbod
11 augustus van 10.00 tot 16.00

We gaan terug naar het waarde propositie canvas en kijken wat we geleerd hebben. Welke aannames van de doelgroep kloppen? Hebben we een betalende klant gevonden met een behoefte waar wij in voorzien? We brengen in kaart wat en wie er nodig is om dit business model te laten slagen.
We gaan dieper in op de marketing en communicatie van het initiatief. Welke relatie hebben wij met onze klanten en via welke kanalen communiceren we?


Financiële levensvatbaarheid
12 augustus van 10.00 tot 16.00

We vertrekken vanuit de huidige financiële situatie van het wijkinitiatief. Wat zijn de kosten en hoe worden er inkomsten gegenereerd? Vervolgens worden er verschillende creatieve verdienmodel gepresenteerd. We gaan de nieuwe betalende klanten verwerken in het BMC. Welke gevolgen heeft dit op de andere bouwstenen en welk verdienmodel past het beste bij het wijkinitiatief en de klant?

Volgende stappen en de pitch
25 augustus van 10.00 tot 16.00

We verzamelen de opgedane kennis van de afgelopen dagen en met de geteste aannames keren we terug naar het Business Model Canvas. We gaan aan de slag met het maken van een sterke pitch. Alles wat er is geleerd wordt per cursist samengevat in een pakkende presentatie. De pitch wordt afgesloten met de concrete hulpvraag die het initiatief heeft.


Heb je nog vragen?

Wil jij nog meer weten over de Summer School Sociaal Ondernemen van Zaanstad. Neem gerust contact met Rob Smits op. Mail: rob@rob-smits.nl Mobiel: 06 3029 9754


Ben jij net zo enthousiast over de Summer School als wij? Vul het inschrijfformulier in voor vrijdag 21 juli en dan bellen wij jou om deelname te bespreken.

Schrijf je in voor de Summer School van Zaandam