stories

6 tips voor sociale start-ups!

Starters4Communities bestaat nu 2,5 jaar! Wat is er een hoop gebeurd! Hoogste tijd voor een terugblik op de grootste lessen, successen en uitdagingen van Starters4Communities als sociale onderneming. Oprichter Manon Becher deelt haar ervaringen en geeft je 6 tips.

1. Het winnende team
Je hoort het vaker – het team en de eerste ondernemers zijn de sleutel naar succes. Maar in mijn optiek zijn dat niet altijd de mensen met de beste kennis of vaardigheden – maar de mensen met de grootste drive. Een team dat jouw visie deelt en er vol voor gaat – samen – dat worden de echte winnaars. Starters4Communities is gaan bloeien dankzij deze mensen.

Top-Team

2. Praat over jouw idee.
Eén van de tips die mij het meest is bijgebleven – is dat je vanaf de start met zoveel mogelijk mensen over jouw idee moet praten. Een tip die ik zelf graag meegeef aan anderen. Praten over jouw idee helpt niet alleen om het idee scherper te krijgen, te testen of er behoefte aan is, en je verhaal te oefenen, maar vooral ook omdat je enorm veel mensen tegenkomt die jou graag verder helpen. Dat brengt je niet alleen verder maar geeft ook enorm veel energie!

3. Ga niet direct in op een “mooi” aanbod
Starters4Communities is snel gegroeid. Van Amsterdam naar Utrecht en sinds mid-2015 actief in Den Haag, de Achterhoek en Den Bosch. Dit alles verliep niet altijd zonder slag of stoot. Keuzes om naar een stad of regio uit te breiden hebben we voornamelijk gemaakt omdat er partijen “op ons pad” kwamen met een fantastisch lijkend aanbod. Maar uiteindelijk komt het er toch op neer dat jij er zelfstandig een programma van de grond moet stampen, nieuwe mensen moet inwerken, deelnemers werven, netwerken opbouwen en de financiering rond krijgen. Terugkijkend hebben we niet altijd de slimste keuzes gemaakt – hoewel iedere nieuwe stap ook weer nieuwe kansen heeft gecreëerd.

4. Ga vooral aan de slag
Het klinkt zo simpel maar is vaak waar starters op stranden. Je moet gewoon beginnen. Niet direct een fantastische website bouwen en het perfecte product of dienst willen neerzetten, maar met een “minimal viable product”. Een eerste, kleine en simpele versie van jouw idee. En je klanten vinden die er mee kunnen leven dat je nog in de uitprobeerfase zit en jouw idee willen helpen versterken. Lean Innoveren dus. Probeer dit te doen zonder grote investeringen te maken, maar durf wel publiekelijk op je bek te gaan en van koers te veranderen. “Tsja, dat doen we in het vervolg anders”, denk en zeg ik nog steeds met regelmaat. Maar wat gebeurd is, is gebeurd, dus hoe gaan we het oplossen en welke lessen trekken we.

5. Kies bewust voor een verdienmodel
Voor de financiering van een sociale start-up zijn talloze mogelijkheden. Als maatschappelijke impact voorop staat denk je al snel aan subsidies of bedrijfssponsoren. Maar iedere keuze die je maakt kost tijd. Tijd dat je ook anders had kunnen investeren. Of misschien moet je concessies doen waar je niet achter staat? Probeer in het begin focus aan te brengen. Wat past het best bij jouw visie en werkwijze?

6. Maak je klant je ambassadeur!facebook-ideaal
Crowdfunding is voor ons een keuze geweest qua verdienmodel. Maar uiteindelijk zitten er heel veel andere voordelen aan. Een aantal weken lang helpen we onze deelnemende starters om het verhaal van Starters4Communities te oefenen. Vervolgens vertellen zij dit tijdens de campagne aan zoveel mogelijk mensen. Ik word dikwijls benaderd door partijen die ervan overtuigd zijn een “werknemer” te hebben gesproken, en dan blijkt het een deelnemer te zijn. Dat is nog is betrokken! En daarnaast zien veel starters de campagne als de meest leerzame tijd in het programma, hoewel de stress wel een keerzijde is..

Al met al .. zijn het twee hele leerzame en enerverende jaren geweest. Enorm bedankt aan al die vele mensen die het mogelijk hebben gemaakt. Een geweldig team, de enthousiaste starters, de mooie initiatieven waar we mee hebben mogen werken, onze trouwe partners, de facilitators, de adviseurs en al die andere betrokkenen.

Ontzettend bedankt en enorm veel gelukkige en ondernemende momenten gewenst voor 2016!

ManonManon--POL

 

ontdek meer

Opleiding Sociaal ondernemen

Opleiding Sociaal ondernemen

Veel mensen zoeken werk met betekenis. Een baan waarin je méér doet dan alleen geld verdienen. Waar je goed doet voor jezelf én voor je omgeving. Waar je jouw kennis en talenten kan inzetten voor een sociaal of duurzaam doel. Bijvoorbeeld door het plastic-probleem aan te pakken, of sociale ongelijkheid. In een opleiding sociaal ondernemen leer je hoe je direct kan bijdragen, leer je wat jij kan betekenen voor een ander en waar jij voldoening uit haalt. Voor ondernemers én niet-ondernemers. Hoe werkt dat?

Lees meer

Oproep aan Prinses Amalia

Open brief van de #impactgeneratieGeneratiegenoten van prinses Amalia vragen haar te kiezen voor een studie met impact. In een open brief nodigen Anne Ritsma (25), Bob Hoftijzer (21), Chris van Bendegem (27) en Eva Zijlmans (26) de prinses, die op dit moment haar...

Lees meer

Wie is Paul de Kuyper?

Een korte kennismaking met onze nieuwe directeur! De passie voor sociaal ondernemen is bij Paul initieel ontstaan vanuit de culturele hoek. Dit mondde uit in het oprichten en uitbouwen van Gigstarter, een online platform voor live muziek dat de sector emancipeert van...

Lees meer
Playmakers: gelukkig in werk

Playmakers: gelukkig in werk

Medewerkers zijn het allerbelangrijkste wat een organisatie heeft. Daar geef je aandacht aan, luister je naar en zorg je goed voor. Dat betaalt zich altijd terug voor de organisatie en maakt je weerbaar, wendbaar en duurzaam! Daarom werkt Starters4Communities met Playmakers, oftewel onze chief happiness officers. Lilian Dibbets is één van onze intern opgeleide Playmakers en legt uit waarom dit zo belangrijk is.

Lees meer
Juul en Maayke bij Kledingbank Past in Rotterdam

Juul en Maayke bij Kledingbank Past in Rotterdam

Impact maken in Rotterdam door lokale mensen en organisaties te verbinden, dat is wat ik op een dag wil bereiken. Door de veelzijdigheid van deze stad vind ik het lastig om te weten in welke sector ik werkzaam wil zijn. Bij GLOW UP! kan ik me oriënteren bij verschillende organisaties en past daarom perfect bij mijn zoektocht.

Lees meer
Nijmegen gaat voor deze Sustainable Development Goals

Nijmegen gaat voor deze Sustainable Development Goals

Ook in Nijmegen dragen onze impactprojecten bij aan een sociale en duurzame toekomst. In huidig programma wordt er bijgedragen aan maar liefst zes verschillende Sustainable Development Goals! Benieuwd naar de projecten, hoe zij impact maken en met welk vraagstuk onze deelnemers aan de slag gaan? Lees verder!

Lees meer
Vacature Marketing & Communicatie

Vacature Marketing & Communicatie

We zoeken iemand die zowel oog heeft voor de ontwikkeling van onze strategie, en deze direct weet uit te voeren. Starters4Communities ontwikkelt zich snel en heeft een grote ambitie. Het is aan jou om – samen met de directie – S4C te positioneren als dé opleider in bottom-up sociaal ondernemerschap. Content schrijven is een belangrijk onderdeel van de rol. Kortom, we zoeken iemand met visie en creativiteit die ook van aanpakken houdt!

Lees meer
First things first: inleven in je doelgroep

First things first: inleven in je doelgroep

Hoe kom je van vraagstuk naar uitgewerkt én getest idee? Onze deelnemers van FIKS ontdekken het tijdens de tweede module: vallen & opstaan. Tijdens deze module gaan zij met de methode Design Thinking aan de slag. Zo leren zij zich in te leven in hun doelgroep. En dat is niet altijd even makkelijk! Wat zijn échte behoeftes, interesses & irritaties van de doelgroep? Kan je echt luisteren naar een ander? En hoe zet je je eigen oordelen uit?

Lees meer
Kaartspel voor dieper contact

Kaartspel voor dieper contact

ALLéén samen sterker zet zich in om eenzaamheid tegen te gaan. Met een zelf ontworpen kaartspel faciliteren ze een diepere verbinding tussen mensen. “Het spel vormt een gespreksstarter om in gesprek te gaan over je dromen en angsten: iets wat we allemaal delen.”

Lees meer