stories

6 tips voor sociale start-ups!

Starters4Communities bestaat nu 2,5 jaar! Wat is er een hoop gebeurd! Hoogste tijd voor een terugblik op de grootste lessen, successen en uitdagingen van Starters4Communities als sociale onderneming. Oprichter Manon Becher deelt haar ervaringen en geeft je 6 tips.

1. Het winnende team
Je hoort het vaker – het team en de eerste ondernemers zijn de sleutel naar succes. Maar in mijn optiek zijn dat niet altijd de mensen met de beste kennis of vaardigheden – maar de mensen met de grootste drive. Een team dat jouw visie deelt en er vol voor gaat – samen – dat worden de echte winnaars. Starters4Communities is gaan bloeien dankzij deze mensen.

Top-Team

2. Praat over jouw idee.
Eén van de tips die mij het meest is bijgebleven – is dat je vanaf de start met zoveel mogelijk mensen over jouw idee moet praten. Een tip die ik zelf graag meegeef aan anderen. Praten over jouw idee helpt niet alleen om het idee scherper te krijgen, te testen of er behoefte aan is, en je verhaal te oefenen, maar vooral ook omdat je enorm veel mensen tegenkomt die jou graag verder helpen. Dat brengt je niet alleen verder maar geeft ook enorm veel energie!

3. Ga niet direct in op een “mooi” aanbod
Starters4Communities is snel gegroeid. Van Amsterdam naar Utrecht en sinds mid-2015 actief in Den Haag, de Achterhoek en Den Bosch. Dit alles verliep niet altijd zonder slag of stoot. Keuzes om naar een stad of regio uit te breiden hebben we voornamelijk gemaakt omdat er partijen “op ons pad” kwamen met een fantastisch lijkend aanbod. Maar uiteindelijk komt het er toch op neer dat jij er zelfstandig een programma van de grond moet stampen, nieuwe mensen moet inwerken, deelnemers werven, netwerken opbouwen en de financiering rond krijgen. Terugkijkend hebben we niet altijd de slimste keuzes gemaakt – hoewel iedere nieuwe stap ook weer nieuwe kansen heeft gecreëerd.

4. Ga vooral aan de slag
Het klinkt zo simpel maar is vaak waar starters op stranden. Je moet gewoon beginnen. Niet direct een fantastische website bouwen en het perfecte product of dienst willen neerzetten, maar met een “minimal viable product”. Een eerste, kleine en simpele versie van jouw idee. En je klanten vinden die er mee kunnen leven dat je nog in de uitprobeerfase zit en jouw idee willen helpen versterken. Lean Innoveren dus. Probeer dit te doen zonder grote investeringen te maken, maar durf wel publiekelijk op je bek te gaan en van koers te veranderen. “Tsja, dat doen we in het vervolg anders”, denk en zeg ik nog steeds met regelmaat. Maar wat gebeurd is, is gebeurd, dus hoe gaan we het oplossen en welke lessen trekken we.

5. Kies bewust voor een verdienmodel
Voor de financiering van een sociale start-up zijn talloze mogelijkheden. Als maatschappelijke impact voorop staat denk je al snel aan subsidies of bedrijfssponsoren. Maar iedere keuze die je maakt kost tijd. Tijd dat je ook anders had kunnen investeren. Of misschien moet je concessies doen waar je niet achter staat? Probeer in het begin focus aan te brengen. Wat past het best bij jouw visie en werkwijze?

6. Maak je klant je ambassadeur!facebook-ideaal
Crowdfunding is voor ons een keuze geweest qua verdienmodel. Maar uiteindelijk zitten er heel veel andere voordelen aan. Een aantal weken lang helpen we onze deelnemende starters om het verhaal van Starters4Communities te oefenen. Vervolgens vertellen zij dit tijdens de campagne aan zoveel mogelijk mensen. Ik word dikwijls benaderd door partijen die ervan overtuigd zijn een “werknemer” te hebben gesproken, en dan blijkt het een deelnemer te zijn. Dat is nog is betrokken! En daarnaast zien veel starters de campagne als de meest leerzame tijd in het programma, hoewel de stress wel een keerzijde is..

Al met al .. zijn het twee hele leerzame en enerverende jaren geweest. Enorm bedankt aan al die vele mensen die het mogelijk hebben gemaakt. Een geweldig team, de enthousiaste starters, de mooie initiatieven waar we mee hebben mogen werken, onze trouwe partners, de facilitators, de adviseurs en al die andere betrokkenen.

Ontzettend bedankt en enorm veel gelukkige en ondernemende momenten gewenst voor 2016!

ManonManon--POL

 

ontdek meer

Bright Minds voor Covid-19

Bright Minds voor Covid-19

De afgelopen weken zijn we druk bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuw sociaal ondernemerschap programma genaamd Bright Minds voor Covid-19, speciaal ontworpen om te helpen tijdens de corona-crisis! We hebben met organisaties en jonge impactmakers gesproken om erachter te komen wat belangrijk is in deze bizarre tijden en hoe we kunnen bijdragen aan het helpen van kwetsbare doelgroepen.

read more
Opleiding Sociaal ondernemen

Opleiding Sociaal ondernemen

Veel mensen zoeken werk met betekenis. Een baan waarin je méér doet dan alleen geld verdienen. Waar je goed doet voor jezelf én voor je omgeving. Waar je jouw kennis en talenten kan inzetten voor een sociaal of duurzaam doel. Bijvoorbeeld door het plastic-probleem aan te pakken, of sociale ongelijkheid. In een opleiding sociaal ondernemen leer je hoe je direct kan bijdragen, leer je wat jij kan betekenen voor een ander en waar jij voldoening uit haalt. Voor ondernemers én niet-ondernemers. Hoe werkt dat?

read more

Vacature Coördinator Missie 030

     UtrechtUtrecht - 32 uurVanaf juli 2020 t/m februari 2021 Reageren kan tot en met vrijdag 12 juni Gesprekken staan gepland op woensdag 17 en donderdag 18 juni Missie 030 biedt jongeren in de leeftijd van 16-27 jaar een plek om zich te ontwikkelen en...

read more

Vacature Coördinator GLOWUP! Rotterdam

     Rotterdam24 uur per week Juli 2020 t/m juli 2021 Reageren kan tot en met zondag 14 juni Gesprekken staan gepland op vrijdag 19 juni GLOWUP! biedt jongeren in de leeftijd van 18-27 jaar  een plek om zich te ontwikkelen en maatschappelijke impact te...

read more
Bright Minds voor jouw corona initiatief

Bright Minds voor jouw corona initiatief

     Young Impactmakers CommunityEen nieuw programma in sociaal ondernemerschapBRIGHT MINDS VOOR COVID19 Een nieuw programma Starters4communities, Young Impactmakers en de Impact Hub Amsterdam zijn de afgelopen weken druk bezig geweest met het...

read more
Bright Minds voor COVID19

Bright Minds voor COVID19

Wil jij je handen uit de mouwen steken in deze corona tijden? Meehelpen met corona initiatieven? Je eigen initiatief starten of heb je een initiatief en kun je ondersteuning gebruiken?

read more
Een anker in crisistijden

Een anker in crisistijden

“Yoga is voor mij een anker geweest in crisistijden. Dat wil ik ook bieden aan mijn cursisten.” Bertine Rosink, alumna van S4C Nijmegen, heeft haar yogastudio verhuisd naar YouTube en Jitsi. Dat ze fysiek geen lessen meer kan geven, was voor Bertine geen reden om te stoppen. 

read more
GLOW UP! gaat online door

GLOW UP! gaat online door

Goed nieuws voor de deelnemers van GLOW UP! Gedurende de Corona-crisis gaat het programma online door. Voor veel deelnemers is dat een hele opluchting. Nu studie of werk wegvalt, is er juist een grote behoefte aan structuur, contact en activiteiten. Deze week kwamen de deelnemers bij elkaar in hun eerste Zoom-sessie. Dat was een beetje wennen en ook wat chaotisch, maar de deelnemers waren vooral heel enthousiast.

read more
Zo kan jij impact maken tijdens de Corona-crisis

Zo kan jij impact maken tijdens de Corona-crisis

Wat kan jij doen in tijden van Corona? Welke initiatieven zijn er eigenlijk? En hoe zorg je ervoor dat jouw project onder de aandacht komt? Onze Young Impactmakers Community introduceert: Corona Impact Initiatives. Een portaal voor projecten en initiatieven die zich inzetten in deze onzekere tijden. Hier kan jij inspiratie opdoen om jouw steentje bij te dragen.

read more
Van idee op papier naar werkend concept

Van idee op papier naar werkend concept

In 1 week van een idee op papier naar een werkend concept. Dit leerden Sven, Judith, Mieke en Ziad van het Gouden Kans Project in Alkmaar. Tijdens de derde training Design Thinking presenteerde het team van BUCH Circulair hun eerste prototype. Een spel en quiz met als doel bewustwording over afval(scheiden) en circulaire economie te vergroten.

read more