stories

Aimiro Media – De balans in sociaal ondernemen

Sociaal ondernemen doe je omdat je graag een goede bijdrage levert aan je buurt, gemeente, stad of zelfs aan de wereld. Maar als ondernemer moet je wel zelf het hoofd boven water kunnen houden. Zorgen dat je financieel op eigen benen kan staan is soms lastig, bijvoorbeeld als de doelgroep waar je het voor doet over weinig geld beschikt. De balans zoeken tussen sociale projecten en commercieel ondernemen was voor ons de grote uitdaging toen we bij ons initiatief aan de slag gingen. En ook nu, aan het einde van ons traject blijft dit een spannende zoektocht, want de initiatiefnemer Amirowerkt vanuit zijn hart en minder vanuit zijn portemonnee.

Zo’n 20 jaar geleden vluchtte onze initiatiefnemer vanuit Ethiopië naar Nederland. Hij had de wens in ons land aan de slag te gaan als journalist. Hij moest zich eerst de taal eigen maken en begon ook meteen aan de opleiding Taal en Literatuur. Destijds raakte hij geïnspireerd door een buurtwerker uit Amsterdam-West voor het maken van videoproducties met de buurt. Via zijn eigen onderneming Aimiro Media wil hij jongeren met een achterstand dezelfde kansen bieden die hij ooit heeft gekregen. Momenteel traint hij een groep jongeren uit de Indische buurt in camera-journalistiek. De hoop is dat de jongeren allemaal een stage of werkplek zullen vinden waar ze hun nieuwe vaardigheden verder kunnen ontwikkelen.

Ondertussen zijn wij als starters de afgelopen maanden op zoek gegaan naar manieren waarop Aimiro Media producten kan verkopen aan commerciële bedrijven. Want om zijn sociale projecten te kunnen blijven doen zal hij meer commerciële opdrachten aan moeten nemen. Zo heeft Aimiro Media ervaring met het maken van bedrijfs- en promotiefilms en kan de initiatiefnemer video CV’s maken voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe baan. Hoewel zijn hart meer ligt bij de jongeren uit zijn buurt, hebben wij als starters de eerste stappen gezet richting een meer zakelijke, bedrijfsmatige manier van ondernemen. En we lijken de balans al gevonden te hebben door bijvoorbeeld workshops video productie aan te bieden aan een ROC.

We zijn nog op zoek naar een zakelijk compagnon voor de initiatiefnemer, want het ondernemersgedeelte blijft een lastig vraagstuk. De komende maanden zullen cruciaal zijn in het verder ontwikkelen van deze eerste stappen die wij gezet hebben. Wij zijn er van overtuigd dat het mogelijk is om met een groot en trots hart zowel sociaal als commercieel te kunnen ondernemen!

Zie: www.aimiromedia.com

Amiro-media

ontdek meer

Opleiding Sociaal ondernemen

Opleiding Sociaal ondernemen

Veel mensen zoeken werk met betekenis. Een baan waarin je méér doet dan alleen geld verdienen. Waar je goed doet voor jezelf én voor je omgeving. Waar je jouw kennis en talenten kan inzetten voor een sociaal of duurzaam doel. Bijvoorbeeld door het plastic-probleem aan te pakken, of sociale ongelijkheid. In een opleiding sociaal ondernemen leer je hoe je direct kan bijdragen, leer je wat jij kan betekenen voor een ander en waar jij voldoening uit haalt. Voor ondernemers én niet-ondernemers. Hoe werkt dat?

Lees meer
Op weg naar een inclusieve arbeidsmarkt in Utrecht

Op weg naar een inclusieve arbeidsmarkt in Utrecht

Op 1 juni 2022 ondertekenden de leden van de Utrechtse Inclusie Coalitie – ontstaan op initiatief van impact030 – een manifest waarin zij verklaren structureel samen te zullen werken aan een inclusieve arbeidsmarkt in Utrecht. Het tekenen van dit manifest luidt de start in van een pilot om Utrechters met onbenut arbeidspotentieel, duurzaam aan werk te helpen.

Lees meer
Oproep aan Prinses Amalia

Oproep aan Prinses Amalia

Open brief van de #impactgeneratieGeneratiegenoten van prinses Amalia vragen haar te kiezen voor een studie met impact. In een open brief nodigen Anne Ritsma (25), Bob Hoftijzer (21), Chris van Bendegem (27) en Eva Zijlmans (26) de prinses, die op dit moment haar...

Lees meer

Wie is Paul de Kuyper?

Een korte kennismaking met onze nieuwe directeur! De passie voor sociaal ondernemen is bij Paul initieel ontstaan vanuit de culturele hoek. Dit mondde uit in het oprichten en uitbouwen van Gigstarter, een online platform voor live muziek dat de sector emancipeert van...

Lees meer
Playmakers: gelukkig in werk

Playmakers: gelukkig in werk

Medewerkers zijn het allerbelangrijkste wat een organisatie heeft. Daar geef je aandacht aan, luister je naar en zorg je goed voor. Dat betaalt zich altijd terug voor de organisatie en maakt je weerbaar, wendbaar en duurzaam! Daarom werkt Starters4Communities met Playmakers, oftewel onze chief happiness officers. Lilian Dibbets is één van onze intern opgeleide Playmakers en legt uit waarom dit zo belangrijk is.

Lees meer
Juul en Maayke bij Kledingbank Past in Rotterdam

Juul en Maayke bij Kledingbank Past in Rotterdam

Impact maken in Rotterdam door lokale mensen en organisaties te verbinden, dat is wat ik op een dag wil bereiken. Door de veelzijdigheid van deze stad vind ik het lastig om te weten in welke sector ik werkzaam wil zijn. Bij GLOW UP! kan ik me oriënteren bij verschillende organisaties en past daarom perfect bij mijn zoektocht.

Lees meer
Nijmegen gaat voor deze Sustainable Development Goals

Nijmegen gaat voor deze Sustainable Development Goals

Ook in Nijmegen dragen onze impactprojecten bij aan een sociale en duurzame toekomst. In huidig programma wordt er bijgedragen aan maar liefst zes verschillende Sustainable Development Goals! Benieuwd naar de projecten, hoe zij impact maken en met welk vraagstuk onze deelnemers aan de slag gaan? Lees verder!

Lees meer
Vacature Marketing & Communicatie

Vacature Marketing & Communicatie

We zoeken iemand die zowel oog heeft voor de ontwikkeling van onze strategie, en deze direct weet uit te voeren. Starters4Communities ontwikkelt zich snel en heeft een grote ambitie. Het is aan jou om – samen met de directie – S4C te positioneren als dé opleider in bottom-up sociaal ondernemerschap. Content schrijven is een belangrijk onderdeel van de rol. Kortom, we zoeken iemand met visie en creativiteit die ook van aanpakken houdt!

Lees meer