stories

Aimiro Media – De balans in sociaal ondernemen

Sociaal ondernemen doe je omdat je graag een goede bijdrage levert aan je buurt, gemeente, stad of zelfs aan de wereld. Maar als ondernemer moet je wel zelf het hoofd boven water kunnen houden. Zorgen dat je financieel op eigen benen kan staan is soms lastig, bijvoorbeeld als de doelgroep waar je het voor doet over weinig geld beschikt. De balans zoeken tussen sociale projecten en commercieel ondernemen was voor ons de grote uitdaging toen we bij ons initiatief aan de slag gingen. En ook nu, aan het einde van ons traject blijft dit een spannende zoektocht, want de initiatiefnemer Amirowerkt vanuit zijn hart en minder vanuit zijn portemonnee.

Zo’n 20 jaar geleden vluchtte onze initiatiefnemer vanuit Ethiopië naar Nederland. Hij had de wens in ons land aan de slag te gaan als journalist. Hij moest zich eerst de taal eigen maken en begon ook meteen aan de opleiding Taal en Literatuur. Destijds raakte hij geïnspireerd door een buurtwerker uit Amsterdam-West voor het maken van videoproducties met de buurt. Via zijn eigen onderneming Aimiro Media wil hij jongeren met een achterstand dezelfde kansen bieden die hij ooit heeft gekregen. Momenteel traint hij een groep jongeren uit de Indische buurt in camera-journalistiek. De hoop is dat de jongeren allemaal een stage of werkplek zullen vinden waar ze hun nieuwe vaardigheden verder kunnen ontwikkelen.

Ondertussen zijn wij als starters de afgelopen maanden op zoek gegaan naar manieren waarop Aimiro Media producten kan verkopen aan commerciële bedrijven. Want om zijn sociale projecten te kunnen blijven doen zal hij meer commerciële opdrachten aan moeten nemen. Zo heeft Aimiro Media ervaring met het maken van bedrijfs- en promotiefilms en kan de initiatiefnemer video CV’s maken voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe baan. Hoewel zijn hart meer ligt bij de jongeren uit zijn buurt, hebben wij als starters de eerste stappen gezet richting een meer zakelijke, bedrijfsmatige manier van ondernemen. En we lijken de balans al gevonden te hebben door bijvoorbeeld workshops video productie aan te bieden aan een ROC.

We zijn nog op zoek naar een zakelijk compagnon voor de initiatiefnemer, want het ondernemersgedeelte blijft een lastig vraagstuk. De komende maanden zullen cruciaal zijn in het verder ontwikkelen van deze eerste stappen die wij gezet hebben. Wij zijn er van overtuigd dat het mogelijk is om met een groot en trots hart zowel sociaal als commercieel te kunnen ondernemen!

Zie: www.aimiromedia.com

Amiro-media

ontdek meer

Nijmegen start met duurzame projecten

Nijmegen start met duurzame projecten

Bouw jij mee aan lokale verandering? Vijf Nijmeegse projecten hebben een vraagstuk ingediend. Ga jij samen met een team gelijkgestemden deze uitdaging aan? Je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling, terwijl je trainingen in sociaal ondernemen volgt en je netwerk uitbreidt.

read more
Hanneke vertelt verhalen achter mensen

Hanneke vertelt verhalen achter mensen

“Mijn missie is om mensen hun stem te laten horen.” Schrijver en onderzoeker Hanneke Kastelijns haalt de verhalen achter mensen naar boven. Bij onderzoeksbureau Labyrinth richt ze zich op mensen die wat moeilijker te bereiken zijn. Bijvoorbeeld mensen die online niet te vinden zijn.

read more
Urban farming bij Versfabriek in Nijmegen

Urban farming bij Versfabriek in Nijmegen

Versfabriek brengt de productie van voedsel weer terug naar de stad. Deze lokale urban farm teelt lokaal voedsel op organische reststromen uit de stad Nijmegen. Platte daken, verlaten terreinen, containers en kelders functioneren als moderne urbane akkers. Versfabriek richt zich momenteel op het verzamelen van koffiedrab bij horecagelegenheden en zorginstellingen. Op deze koffiedrab worden oesterzwammen geteeld en weer verkocht aan lokale horeca. Eerder nam Versfabriek deel als impactproject bij Starters4Communities. Dankzij de deelnemers werd er een nieuwe productlijn ontwikkeld op basis van oesterzwammen. De Urbanburger, Zwambal en Zwamkroket kreeg een plekje op de lokale menukaart! Versfabriek gaat in februari 2020 weer deelnemen als impactproject om volgende stappen te zetten.

read more
Vacature Event Support | Young Impactmakers

Vacature Event Support | Young Impactmakers

For our monthly events, we are looking for enthusiasts who want to
organize the events and co-host them with us. Every month we address
another theme related to sustainability or social impact. Varying from
fashion, circularity, inclusion, tech for good, or what matters to YOU!

read more
De eerste duizend dagen van een kind

De eerste duizend dagen van een kind

De eerste 1000 dagen zijn hét fundament voor de verdere ontwikkeling van het kind. Veel ouders zijn tijdens de zwangerschap bezig met de babykamer, de bevalling en wat je wel en
niet mag eten. Maar wat als het kindje er is? Ouders vinden steun bij organisaties, zoals het consultatiebureau en de GGD, die zich vooral op de fysieke ontwikkeling richten. Moeder en dochter, Sacha van der Put en Bo Herms, vonden dat er meer aandacht moest komen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Zij richtten Pre-Care op, een sociale start-up die professionals en ouders bewust maakt van de ontwikkelingsmogelijkheden en kansen in de eerste 1000 dagen van een kind.. Tijdens het programma van Starters4Communities in Nijmegen werkten zij hun businessmodel uit. Impactmaker Bo Herms vertelt over haar ervaring.

read more
Impact in Breda met 8 SDG’s

Impact in Breda met 8 SDG’s

Vanaf nu zetten we sociaal ondernemerschap ook in Brabant op de kaart. Na een succesvolle kick-off staan onze deelnemers in de startblokken om impact te maken. Een groep van gedreven young professionals gaan aan de slag met drie sociale en duurzame projecten. Zo dragen zij bij aan maar liefst 8 (!) Sustainable Development Goals. Benieuwd naar de projecten? Lees verder!

read more
Gouden Kans Project

Gouden Kans Project

In het #goudenkansproject doe je in zes maanden tijd de meest bijzondere werkervaring op met een ‘goed gevoel project’. Jij gaat aan een project werken bij een organisatie die er toe doet. Je volgt trainingen en ontwikkelt nieuwe skills. Wij coachen je in de praktijk, zodat jij je talenten ontdekt. Samen met andere jongeren. Zo kun je van elkaar leren.

read more
Social Enterprise Days

Social Enterprise Days

Op 21 november 2019 vond The Social Enterprise Days 2019 plaats in Utrecht. Dit jaar hebben de Social Impact Factory, Starters4Communities en de gemeente Utrecht de handen ineengeslagen om de The Social Enterprise Days te organiseren. Tijdens dit jaarlijkse evenement komen Nederlandse impactmakers en pioniers samen op het gebied van sociaal en duurzaam ondernemen. Met een inspirerend programma van toonaangevende sprekers, workshops en creatieve sessies wordt er aandacht gevestigd op Sustainable Development Goal 17: ‘Partnerships for the Goals’.

read more
Women Skate The World

Women Skate The World

Impactmakers Amber en Nanja deden op reis in Palestina een bijzondere ontdekking. Hier ontdekten zij de kracht van skateboarden, vooral bij jonge meiden. In het skatepark verdwenen genderrollen, verwachtingen en onzekerheden. Ook versterkte het de lokale community.

read more