Aimiro Media – De balans in sociaal ondernemen

Sociaal ondernemen doe je omdat je graag een goede bijdrage levert aan je buurt, gemeente, stad of zelfs aan de wereld. Maar als ondernemer moet je wel zelf het hoofd boven water kunnen houden. Zorgen dat je financieel op eigen benen kan staan is soms lastig, bijvoorbeeld als de doelgroep waar je het voor doet over weinig geld beschikt. De balans zoeken tussen sociale projecten en commercieel ondernemen was voor ons de grote uitdaging toen we bij ons initiatief aan de slag gingen. En ook nu, aan het einde van ons traject blijft dit een spannende zoektocht, want de initiatiefnemer Amirowerkt vanuit zijn hart en minder vanuit zijn portemonnee.

Zo’n 20 jaar geleden vluchtte onze initiatiefnemer vanuit Ethiopië naar Nederland. Hij had de wens in ons land aan de slag te gaan als journalist. Hij moest zich eerst de taal eigen maken en begon ook meteen aan de opleiding Taal en Literatuur. Destijds raakte hij geïnspireerd door een buurtwerker uit Amsterdam-West voor het maken van videoproducties met de buurt. Via zijn eigen onderneming Aimiro Media wil hij jongeren met een achterstand dezelfde kansen bieden die hij ooit heeft gekregen. Momenteel traint hij een groep jongeren uit de Indische buurt in camera-journalistiek. De hoop is dat de jongeren allemaal een stage of werkplek zullen vinden waar ze hun nieuwe vaardigheden verder kunnen ontwikkelen.

Ondertussen zijn wij als starters de afgelopen maanden op zoek gegaan naar manieren waarop Aimiro Media producten kan verkopen aan commerciële bedrijven. Want om zijn sociale projecten te kunnen blijven doen zal hij meer commerciële opdrachten aan moeten nemen. Zo heeft Aimiro Media ervaring met het maken van bedrijfs- en promotiefilms en kan de initiatiefnemer video CV’s maken voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe baan. Hoewel zijn hart meer ligt bij de jongeren uit zijn buurt, hebben wij als starters de eerste stappen gezet richting een meer zakelijke, bedrijfsmatige manier van ondernemen. En we lijken de balans al gevonden te hebben door bijvoorbeeld workshops video productie aan te bieden aan een ROC.

We zijn nog op zoek naar een zakelijk compagnon voor de initiatiefnemer, want het ondernemersgedeelte blijft een lastig vraagstuk. De komende maanden zullen cruciaal zijn in het verder ontwikkelen van deze eerste stappen die wij gezet hebben. Wij zijn er van overtuigd dat het mogelijk is om met een groot en trots hart zowel sociaal als commercieel te kunnen ondernemen!

Zie: www.aimiromedia.com

Amiro-media

ontdek meer

19 dec 2018 | pitch event young professionals

Sinds september werkt een groep enthousiaste young professionals aan het versterken en innoveren van business modellen voor sociale ondernemingen in Amsterdam: Atelier Phi, Keet Smakelijk, 7 Billion Presidents & De Huiskamer van Rembrandt. Op het afsluitende event...

read more

‘Digital Detox’: van passie tot pilot

De fase van crowdfunding in onze programma’s leidt vaak tot bijzondere en inspirerende projecten. Zo ondernemen ook Fi en Margreet uit Den Haag er op los met hun concept voor ‘Digital Detox’ weekenden. Het concept is een mix van beide passies, zoals yoga, coaching en...

read more

Think global, act local

We kennen allemaal de uitdrukking “een beter milieu begint bij jezelf”. Wij geloven in deze gedachte en willen hem groter trekken: verander de wereld en begin bij jezelf… Maar hoe doe je dat? Wat kan jij als individu bijdragen aan grote maatschappelijke en duurzame...

read more

Van burgerparticipatie, naar verbinding en realisatie

Antje Tilstra, programma coördinator sociaal ondernemen bij Starters4Communities en één van de projectleiders van Wijkkunde, vertelt hoe zij verbinding leggen tussen verschillende partijen: “Wat voor vragen spelen er nu en waar loop je tegenaan? – Daar zijn wij bij Wijkkunde vaak benieuwd naar. In de maandelijkse gesprekken kunnen bewoners hun hulpvraag met ons delen. Gelijk aan het einde van het gesprek kunnen wij ze naar de juiste personen doorverwijzen binnen ons netwerk. Zo zijn wij een verbindende partij. Soms maken we gebruik van sociaal kapitaal en nodigen we bij de gesprekken de juiste mensen uit die veel ervaring hebben met een bepaald onderwerp. Zo wordt er expertise en ervaringen uitgewisseld. Aan het einde wordt er een verslag met actiepunten opgesteld, zodat zij direct verder kunnen”.

read more

Deep Democracy | Young Impactmakers

SUCCEED IN GROUP PROJECTS AND GET THE BEST OUT OF YOUR TEAM! Powerful group decisions are often the result of combining individual knowledge, talents, experiences and emotions. During this Young Impactmakers event, you will learn about the basics of the Deep Democracy...

read more

0