stories

Aimiro Media – De balans in sociaal ondernemen

Sociaal ondernemen doe je omdat je graag een goede bijdrage levert aan je buurt, gemeente, stad of zelfs aan de wereld. Maar als ondernemer moet je wel zelf het hoofd boven water kunnen houden. Zorgen dat je financieel op eigen benen kan staan is soms lastig, bijvoorbeeld als de doelgroep waar je het voor doet over weinig geld beschikt. De balans zoeken tussen sociale projecten en commercieel ondernemen was voor ons de grote uitdaging toen we bij ons initiatief aan de slag gingen. En ook nu, aan het einde van ons traject blijft dit een spannende zoektocht, want de initiatiefnemer Amirowerkt vanuit zijn hart en minder vanuit zijn portemonnee.

Zo’n 20 jaar geleden vluchtte onze initiatiefnemer vanuit Ethiopië naar Nederland. Hij had de wens in ons land aan de slag te gaan als journalist. Hij moest zich eerst de taal eigen maken en begon ook meteen aan de opleiding Taal en Literatuur. Destijds raakte hij geïnspireerd door een buurtwerker uit Amsterdam-West voor het maken van videoproducties met de buurt. Via zijn eigen onderneming Aimiro Media wil hij jongeren met een achterstand dezelfde kansen bieden die hij ooit heeft gekregen. Momenteel traint hij een groep jongeren uit de Indische buurt in camera-journalistiek. De hoop is dat de jongeren allemaal een stage of werkplek zullen vinden waar ze hun nieuwe vaardigheden verder kunnen ontwikkelen.

Ondertussen zijn wij als starters de afgelopen maanden op zoek gegaan naar manieren waarop Aimiro Media producten kan verkopen aan commerciële bedrijven. Want om zijn sociale projecten te kunnen blijven doen zal hij meer commerciële opdrachten aan moeten nemen. Zo heeft Aimiro Media ervaring met het maken van bedrijfs- en promotiefilms en kan de initiatiefnemer video CV’s maken voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe baan. Hoewel zijn hart meer ligt bij de jongeren uit zijn buurt, hebben wij als starters de eerste stappen gezet richting een meer zakelijke, bedrijfsmatige manier van ondernemen. En we lijken de balans al gevonden te hebben door bijvoorbeeld workshops video productie aan te bieden aan een ROC.

We zijn nog op zoek naar een zakelijk compagnon voor de initiatiefnemer, want het ondernemersgedeelte blijft een lastig vraagstuk. De komende maanden zullen cruciaal zijn in het verder ontwikkelen van deze eerste stappen die wij gezet hebben. Wij zijn er van overtuigd dat het mogelijk is om met een groot en trots hart zowel sociaal als commercieel te kunnen ondernemen!

Zie: www.aimiromedia.com

Amiro-media

ontdek meer

GLOW UP! gaat online door

GLOW UP! gaat online door

Goed nieuws voor de deelnemers van GLOW UP! Gedurende de Corona-crisis gaat het programma online door. Voor veel deelnemers is dat een hele opluchting. Nu studie of werk wegvalt, is er juist een grote behoefte aan structuur, contact en activiteiten. Deze week kwamen de deelnemers bij elkaar in hun eerste Zoom-sessie. Dat was een beetje wennen en ook wat chaotisch, maar de deelnemers waren vooral heel enthousiast.

read more
Zo kan jij impact maken tijdens de Corona-crisis

Zo kan jij impact maken tijdens de Corona-crisis

Wat kan jij doen in tijden van Corona? Welke initiatieven zijn er eigenlijk? En hoe zorg je ervoor dat jouw project onder de aandacht komt? Onze Young Impactmakers Community introduceert: Corona Impact Initiatives. Een portaal voor projecten en initiatieven die zich inzetten in deze onzekere tijden. Hier kan jij inspiratie opdoen om jouw steentje bij te dragen.

read more
Van idee op papier naar werkend concept

Van idee op papier naar werkend concept

In 1 week van een idee op papier naar een werkend concept. Dit leerden Sven, Judith, Mieke en Ziad van het Gouden Kans Project in Alkmaar. Tijdens de derde training Design Thinking presenteerde het team van BUCH Circulair hun eerste prototype. Een spel en quiz met als doel bewustwording over afval(scheiden) en circulaire economie te vergroten.

read more
Tara nam deel aan Fast Track via haar werkgever

Tara nam deel aan Fast Track via haar werkgever

“Ik miste het sociale aspect. Uit je hoofd gaan en ‘iets’ doen”. Tara Hesusius kon na haar studie Milieu en Maatschappij meteen aan de bak. Wow! Vanuit haar bijzondere interesse voor duurzaamheid, ging zij aan de slag bij een commercieel adviesbureau voor bodemonderzoek. Toch miste zij iets…

read more
Rotterdamse jongeren op zoek naar hun ‘GLOW UP!’

Rotterdamse jongeren op zoek naar hun ‘GLOW UP!’

De één is gevlucht uit Palestina, de ander studeert geneeskunde. Deelnemers van het programma GLOW UP! in Rotterdam hebben totaal verschillende achtergronden. Toch zijn zij na enkele dagen een hechte groep en hebben ze één ding gemeen: ze willen allemaal zichzelf en de toekomst verbeteren. Hoe doen zij dat?

read more
Amsterdam start met 5 lokale impactprojecten

Amsterdam start met 5 lokale impactprojecten

Afgelopen week is het trainingsprogramma in sociaal ondernemen van Amsterdam gestart. Een nieuwe groep gaat samen werken aan hun carrière met betekenis. Zij gaan zich inzetten bij 5 lokale projecten en startups. Benieuwd naar de impactprojecten? Read on!

read more
Ploggen is het nieuwe joggen

Ploggen is het nieuwe joggen

Terwijl je aan het joggen bent, meteen wat zwerfafval opruimen – geniaal idee, toch? In Zweden is het fenomeen al doodgewoon en heet het ‘ploggen’. Anke Hazeleger organiseerde tijdens de crowdfunding van Starters4Communities in Utrecht een ‘ploggingclinic’. Deze waren zo succesvol, dat het een begin was van Anke’s bedrijf ‘Sportief in het Groen’ en haar huidige project ‘Plog it Up De Bilt’. Gemeente De Bilt is razend enthousiast!

read more
Nijmegen start met duurzame projecten

Nijmegen start met duurzame projecten

Bouw jij mee aan lokale verandering? Vijf Nijmeegse projecten hebben een vraagstuk ingediend. Ga jij samen met een team gelijkgestemden deze uitdaging aan? Je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling, terwijl je trainingen in sociaal ondernemen volgt en je netwerk uitbreidt.

read more
Hanneke vertelt verhalen achter mensen

Hanneke vertelt verhalen achter mensen

“Mijn missie is om mensen hun stem te laten horen.” Schrijver en onderzoeker Hanneke Kastelijns haalt de verhalen achter mensen naar boven. Bij onderzoeksbureau Labyrinth richt ze zich op mensen die wat moeilijker te bereiken zijn. Bijvoorbeeld mensen die online niet te vinden zijn.

read more
Urban farming bij Versfabriek in Nijmegen

Urban farming bij Versfabriek in Nijmegen

Versfabriek brengt de productie van voedsel weer terug naar de stad. Deze lokale urban farm teelt lokaal voedsel op organische reststromen uit de stad Nijmegen. Platte daken, verlaten terreinen, containers en kelders functioneren als moderne urbane akkers. Versfabriek richt zich momenteel op het verzamelen van koffiedrab bij horecagelegenheden en zorginstellingen. Op deze koffiedrab worden oesterzwammen geteeld en weer verkocht aan lokale horeca. Eerder nam Versfabriek deel als impactproject bij Starters4Communities. Dankzij de deelnemers werd er een nieuwe productlijn ontwikkeld op basis van oesterzwammen. De Urbanburger, Zwambal en Zwamkroket kreeg een plekje op de lokale menukaart! Versfabriek gaat in februari 2020 weer deelnemen als impactproject om volgende stappen te zetten.

read more