stories

Aimiro Media – De balans in sociaal ondernemen

Sociaal ondernemen doe je omdat je graag een goede bijdrage levert aan je buurt, gemeente, stad of zelfs aan de wereld. Maar als ondernemer moet je wel zelf het hoofd boven water kunnen houden. Zorgen dat je financieel op eigen benen kan staan is soms lastig, bijvoorbeeld als de doelgroep waar je het voor doet over weinig geld beschikt. De balans zoeken tussen sociale projecten en commercieel ondernemen was voor ons de grote uitdaging toen we bij ons initiatief aan de slag gingen. En ook nu, aan het einde van ons traject blijft dit een spannende zoektocht, want de initiatiefnemer Amirowerkt vanuit zijn hart en minder vanuit zijn portemonnee.

Zo’n 20 jaar geleden vluchtte onze initiatiefnemer vanuit Ethiopië naar Nederland. Hij had de wens in ons land aan de slag te gaan als journalist. Hij moest zich eerst de taal eigen maken en begon ook meteen aan de opleiding Taal en Literatuur. Destijds raakte hij geïnspireerd door een buurtwerker uit Amsterdam-West voor het maken van videoproducties met de buurt. Via zijn eigen onderneming Aimiro Media wil hij jongeren met een achterstand dezelfde kansen bieden die hij ooit heeft gekregen. Momenteel traint hij een groep jongeren uit de Indische buurt in camera-journalistiek. De hoop is dat de jongeren allemaal een stage of werkplek zullen vinden waar ze hun nieuwe vaardigheden verder kunnen ontwikkelen.

Ondertussen zijn wij als starters de afgelopen maanden op zoek gegaan naar manieren waarop Aimiro Media producten kan verkopen aan commerciële bedrijven. Want om zijn sociale projecten te kunnen blijven doen zal hij meer commerciële opdrachten aan moeten nemen. Zo heeft Aimiro Media ervaring met het maken van bedrijfs- en promotiefilms en kan de initiatiefnemer video CV’s maken voor iedereen die op zoek is naar een nieuwe baan. Hoewel zijn hart meer ligt bij de jongeren uit zijn buurt, hebben wij als starters de eerste stappen gezet richting een meer zakelijke, bedrijfsmatige manier van ondernemen. En we lijken de balans al gevonden te hebben door bijvoorbeeld workshops video productie aan te bieden aan een ROC.

We zijn nog op zoek naar een zakelijk compagnon voor de initiatiefnemer, want het ondernemersgedeelte blijft een lastig vraagstuk. De komende maanden zullen cruciaal zijn in het verder ontwikkelen van deze eerste stappen die wij gezet hebben. Wij zijn er van overtuigd dat het mogelijk is om met een groot en trots hart zowel sociaal als commercieel te kunnen ondernemen!

Zie: www.aimiromedia.com

Amiro-media

ontdek meer

Bright Minds voor Covid-19

Bright Minds voor Covid-19

De afgelopen weken zijn we druk bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuw sociaal ondernemerschap programma genaamd Bright Minds voor Covid-19, speciaal ontworpen om te helpen tijdens de corona-crisis! We hebben met organisaties en jonge impactmakers gesproken om erachter te komen wat belangrijk is in deze bizarre tijden en hoe we kunnen bijdragen aan het helpen van kwetsbare doelgroepen.

read more
Opleiding Sociaal ondernemen

Opleiding Sociaal ondernemen

Veel mensen zoeken werk met betekenis. Een baan waarin je méér doet dan alleen geld verdienen. Waar je goed doet voor jezelf én voor je omgeving. Waar je jouw kennis en talenten kan inzetten voor een sociaal of duurzaam doel. Bijvoorbeeld door het plastic-probleem aan te pakken, of sociale ongelijkheid. In een opleiding sociaal ondernemen leer je hoe je direct kan bijdragen, leer je wat jij kan betekenen voor een ander en waar jij voldoening uit haalt. Voor ondernemers én niet-ondernemers. Hoe werkt dat?

read more
Gezocht: jongerenpanel MDT Amsterdam

Gezocht: jongerenpanel MDT Amsterdam

Iedere Maatschappelijke Diensttijd (MDT) is anders maar de kern blijft hetzelfde. Jongeren ontdekken hun
talenten en doen tegelijkertijd wat voor een ander. Maar wie bepaalt hoe MDT eruit moet zien in Amsterdam? Jongeren uit Amsterdam zoals jij, natuurlijk!

read more
Van IT-carrière naar piepverse boer

Van IT-carrière naar piepverse boer

Een succesvolle carrière, maar toch niet helemaal happy? Impactmaker Sam Emons kent het verschijnsel als geen ander. Nu is hij ondernemer met Gelukkige Groentes, teelt hij 45 verschillende groentes in een tuin van 1000m2 bij Nijmegen en heeft hij een ambitie voor een ‘zelfoogsttuin’. Hoe doet hij dat?

read more
Kim pakt voedselverspilling aan

Kim pakt voedselverspilling aan

Hoe creëer je een community rondom een kookboek? Kim Oomen ging tijdens het programma van Starters4Communities in Amsterdam aan de slag met impactproject Amsterdam Aan Tafel. Zij lanceerden een kookboek van én voor Amsterdammers, om te vieren dat de Stadspas 30 jaar bestaat. Met vele mooie verhalen en heerlijke recepten was dit een mooie kans om Amsterdammers te verbinden.

read more
Gratis Webinar | Een carrière met impact: Hoe doe je dat?

Gratis Webinar | Een carrière met impact: Hoe doe je dat?

Wil jij bijdragen aan een eerlijke en duurzame wereld? Wil je maatschappelijke problemen aanpakken binnen je carrière, maar weet je niet waar je moet beginnen? Kom dan naar onze gratis webinar ‘Carrière met impact: Hoe doe je dat?’. Tijdens deze webinar krijg jij een stoomcursus in sociaal ondernemen! Met handige tips en inspiratie en ontdek je wat het voor jou kan betekenen en hoe je dit kan inzetten in je werk.

read more

Vacature Coördinator Missie 030

     UtrechtUtrecht - 32 uurVanaf juli 2020 t/m februari 2021 Reageren kan tot en met vrijdag 12 juni Gesprekken staan gepland op woensdag 17 en donderdag 18 juni Missie 030 biedt jongeren in de leeftijd van 16-27 jaar een plek om zich te ontwikkelen en...

read more

Vacature Coördinator GLOWUP! Rotterdam

     Rotterdam24 uur per week Juli 2020 t/m juli 2021 Reageren kan tot en met zondag 14 juni Gesprekken staan gepland op vrijdag 19 juni Vragen? Neem contact op met Kimberlij Hermeler, 06 4161 4448 GLOWUP! biedt jongeren in de leeftijd van 18-27 jaar ...

read more