stories

De bewonersinitiatieven van A’dam Oost zijn bekend

De 5 bewonersinitiatieven waar de starters van A’dam Oost aan gaan werken zijn bekend. Met trots stellen we ze voor:

Kinderboerderij de Werf

Kinderboerderij de Werf is gelegen in Watergraafsmeer in Amsterdam Oost. De kinderboerderij speelt een belangrijke rol in onze stad, waar steeds verder gaande verstedelijking een feit is. Zo laat de kinderboerderij jong en oud, in schoolverband of in de vrije tijd, met elkaar in contact komen en tegelijkertijd iets leren en te ervaren over dier en natuur, milieu en duurzaamheid.

Initiatiefnemer en achtergrond van het project:

Vijfentwintig vrijwilligers en twee part-time beheerders verzorgen de dieren en het onderhoud van de kinderboerderij. De vrijwilligers doen al heel veel om hun begroting elk jaar rond te krijgen, maar ondanks alle inspanningen blijft er toch elk jaar een tekort.

De starters werken onder andere aan:

• Een strategie opstellen voor het verminderen van het begrotingstekort
• Het professionaliseren van de werving van vrijwilligers
• Educatieve doeleinden van de kinderboerderij

Tapasbar en cultureel centrum (werknaam)

De Indische buurt is met haar inwoners (163 nationaliteiten) enorm rijk aan verschillende cuisines, muziektradities en andere creatieve uitingen. Er gebeurt van alles in de buurt op dit gebied, hier is echter weinig van zichtbaar voor het grote publiek. De initiatiefnemers hebben als doel om een plek in de buurt te creëren die mensen de ruimte biedt om hun creativiteit te uiten en te delen. Zo zijn er meerdere kleine kookgroepen en cateraars in de buurt die weinig mogelijkheden hebben hun kookkunst te tonen. De tapasbar zal een platform zijn waar lokale kleine cateraars kunnen koken en verkopen. Het centrum doelt er op een bruisende plek in de buurt te worden waar mensen hun talent kunnen uiten en er wellicht ook wat aan kunnen verdienen, waar kennisuitwisseling plaatsvindt, en wat een bijdrage levert aan beter onderling begrip tussen verschillende culturen.

Initiatiefnemers en achtergrond van het project:

De tapasbar is een initiatief van vier creatieve buurtbewoners: Nooshi, Sabine, Edo en Jeffrey. Nooshi en Jeffrey werkten eerder samen aan het organiseren van de Foodnight op de Javastraat. Sabine en Edo zijn van huis uit architecten en zijn net als Nooshi en Jeffrey betrokken geweest bij meerdere projecten in de Indische buurt. Voor de tapasbar willen ze hun krachten bundelen om een bruisende, creatieve plek neer te zetten.

De starters werken onder andere aan:

• Concretiseren van het concept wat nu op tafel ligt
• Opstellen van een projectplan
• Inventarisatie van mensen uit de buurt die de ‘tapasbar’ een plek zou kunnen bieden

Ouderencafe

Met een terugtrekkende overheid in de zorg- en welzijnsector komen steeds meer ouderen in sociaal isolement terecht. Vooral in steden en onder lage inkomensgroepen is dit een veel voorkomend probleem. Het ouderencafé is een bruisende ontmoetingsplek voor ouderen uit de buurt in flatgebouw de Flevopoort en heeft als doel om ouderen actief te houden en vereenzaming tegen te gaan. Ouderen kunnen hier twee keer per week activiteiten doen en de initiatiefnemer heeft subsidie ontvangen om dit mogelijk te maken. De vraag is echter hoe de initiatiefnemer er voor kan zorgen dat dit initiatief kan blijven bestaan als de subsidie op is.

Initiatiefnemer en achtergrond van het project:

Henna Trustfull is een actieve buurtbewoonster met een groot hart voor de buurt. Henna is al een tijdje in haar eentje bezig, nu is de vraag hoe kan ze het ouderencafé professionaliseren en verduurzamen.

De starters werken onder andere aan:

• Vrijwilligers strategie
• Verduurzamen en verbreden van het ouderen aanbod
• Het zoeken naar aanvullende financiering

Wijkacademie (werknaam)

Het opzetten van een kennisinstituut over de wijk vanuit de expertise van de Meevaart. Er zullen trainingen, opleidingen, masterclasses, coaching en inspiratiesessies over wijkgericht werken plaatsvinden, die gericht zijn op (sociale) professionals maar ook toegankelijk zijn voor buurtbewoners. Het is nu nog een idee in conceptfase, maar de initiatiefnemers willen binnen een half jaar de eerste bijeenkomsten georganiseerd hebben.

Initiatiefnemers en achtergrond van het project:
De initiatiefnemers Firouz, Ruud en Leo zijn allen al vele jaren actief als adviseurs en sociaal ondernemers in de buurt. Zij hebben een groot netwerk, op zowel lokaal als stedelijk niveau, en veel kennis op het gebied van wijkgericht werken.

De starters werken onder andere aan:

• Het concretiseren van het concept wat nu op tafel ligt
• Het uitwerken van een businessplan
• Behoefteonderzoek bij buurtorganisaties en (lokale) overheden
• Concurrentieanalyse

Carrierestraten

Carrierestraten werkt aan het matchen van jongeren (MBO niveau 1,2) naar (leer)werkplekken of een stage. Voor deze jongeren is het vaak moeilijk om een stage- of werkplek te vinden. Carrierestraten heeft de rol van bemiddelaar tussen jongeren en ondernemers uit de buurt op zich genomen, om zo duurzame leerwerkplekken te creëren die bijdragen aan een betere transitie van school naar werk. Tevens biedt Carrierestraten een rol van begeleider voor de jongeren.

Initiatiefnemer en achtergrond van het project:

Initiatiefnemer Reda is al langere tijd actief voor jongeren uit de buurt en richt zich vooral op advies, voorlichting, budgetvaardigheden, stagebegeleiding en coaching naar werk.

De starters werken onder andere aan:

• Verstevigen en uitbereiden van netwerk aan ondernemers en jongeren
• Meedenken over mogelijke nieuwe invalshoeken (marktonderzoek)
• Behoefteonderzoek jongeren en ondernemers
• Mogelijke financieringsbronnen identificeren

ontdek meer

Opleiding Sociaal ondernemen

Opleiding Sociaal ondernemen

Veel mensen zoeken werk met betekenis. Een baan waarin je méér doet dan alleen geld verdienen. Waar je goed doet voor jezelf én voor je omgeving. Waar je jouw kennis en talenten kan inzetten voor een sociaal of duurzaam doel. Bijvoorbeeld door het plastic-probleem aan te pakken, of sociale ongelijkheid. In een opleiding sociaal ondernemen leer je hoe je direct kan bijdragen, leer je wat jij kan betekenen voor een ander en waar jij voldoening uit haalt. Voor ondernemers én niet-ondernemers. Hoe werkt dat?

read more
Playmakers: gelukkig in werk

Playmakers: gelukkig in werk

Medewerkers zijn het allerbelangrijkste wat een organisatie heeft. Daar geef je aandacht aan, luister je naar en zorg je goed voor. Dat betaalt zich altijd terug voor de organisatie en maakt je weerbaar, wendbaar en duurzaam! Daarom werkt Starters4Communities met Playmakers, oftewel onze chief happiness officers. Lilian Dibbets is één van onze intern opgeleide Playmakers en legt uit waarom dit zo belangrijk is.

read more
Juul en Maayke bij Kledingbank Past in Rotterdam

Juul en Maayke bij Kledingbank Past in Rotterdam

Impact maken in Rotterdam door lokale mensen en organisaties te verbinden, dat is wat ik op een dag wil bereiken. Door de veelzijdigheid van deze stad vind ik het lastig om te weten in welke sector ik werkzaam wil zijn. Bij GLOW UP! kan ik me oriënteren bij verschillende organisaties en past daarom perfect bij mijn zoektocht.

read more
Nijmegen gaat voor deze Sustainable Development Goals

Nijmegen gaat voor deze Sustainable Development Goals

Ook in Nijmegen dragen onze impactprojecten bij aan een sociale en duurzame toekomst. In huidig programma wordt er bijgedragen aan maar liefst zes verschillende Sustainable Development Goals! Benieuwd naar de projecten, hoe zij impact maken en met welk vraagstuk onze deelnemers aan de slag gaan? Lees verder!

read more
Vacature Marketing & Communicatie

Vacature Marketing & Communicatie

We zoeken iemand die zowel oog heeft voor de ontwikkeling van onze strategie, en deze direct weet uit te voeren. Starters4Communities ontwikkelt zich snel en heeft een grote ambitie. Het is aan jou om – samen met de directie – S4C te positioneren als dé opleider in bottom-up sociaal ondernemerschap. Content schrijven is een belangrijk onderdeel van de rol. Kortom, we zoeken iemand met visie en creativiteit die ook van aanpakken houdt!

read more
First things first: inleven in je doelgroep

First things first: inleven in je doelgroep

Hoe kom je van vraagstuk naar uitgewerkt én getest idee? Onze deelnemers van FIKS ontdekken het tijdens de tweede module: vallen & opstaan. Tijdens deze module gaan zij met de methode Design Thinking aan de slag. Zo leren zij zich in te leven in hun doelgroep. En dat is niet altijd even makkelijk! Wat zijn échte behoeftes, interesses & irritaties van de doelgroep? Kan je echt luisteren naar een ander? En hoe zet je je eigen oordelen uit?

read more
Kaartspel voor dieper contact

Kaartspel voor dieper contact

ALLéén samen sterker zet zich in om eenzaamheid tegen te gaan. Met een zelf ontworpen kaartspel faciliteren ze een diepere verbinding tussen mensen. “Het spel vormt een gespreksstarter om in gesprek te gaan over je dromen en angsten: iets wat we allemaal delen.”

read more
Vacature Office manager

Vacature Office manager

     Vacature 16 uur per week Per 7 december 2020 Reageren kan tot en met dinsdag 24 november Op woensdag 25 november berichten we een selectie van kandidaten die we op vrijdag 27 november willen interviewen – houd deze dag alvast vrij! De beoogde...

read more
Zo spelen wij op de werkvloer

Zo spelen wij op de werkvloer

Starters4Communities gelooft dat duurzaamheid begint bij ieder individu! En wat bedoelen we daar nou mee? Het is simpelweg belangrijk om te weten waar je medewerkers energie van krijgen en of de organisatie en de medewerkers met de juiste passie en overtuiging hun werk kunnen doen. Want als je niet lekker in je werk zit is de kans op een burn-out of een bore-out groot! Om dit te voorkomen zijn The Playmakers in het leven geroepen. Benieuwd wat deze Playmakers doen? Lees verder

read more