stories

De gekozen wijkinitiatieven!

Aan het begin van het programma wisten we nog niet met wat voor soort initiatieven de starters met bewoners gingen werken, maar nu wel! Het is een heel interessante selectie geworden, variërend van werkgelegenheidsprojecten voor jongeren in de leeftijd 17+, een alternatief geld/ruilmiddel voor de buurt, een Cultureel Centrum in bewonersbedrijf de Meevaart en nog veel meer!

Zeven van de acht initiatieven zijn bedacht en worden gedragen door één of meer bewoners. Bewoners die zich actief inzetten voor hun directe leefomgeving en de mensen in hun wijk. De starters helpen hen om een begin te maken met het realiseren van hun dromen, of om te kijken hoe een project kan worden uitgebreid of verduurzaamd. De projecten zijn gekozen aan de hand van de vraag van de initiatiefnemers om versterking en natuurlijk de interesses van de starters om aan deze initiatieven te werken.

De komende periode volgen de starters samen met bewoners leerzame workshops, waarin zij tijdens de workshop in groepjes met het bewonersinitiatief van hun keuze aan de slag gaan. Sociaal ondernemen, financiële duurzaamheid en innovatie staan centraal. De workshops zijn van hoge kwaliteit en worden mede mogelijk gemaakt door onze vele partners.

Op de spetterende eindviering gepland op 20 december presenteren de deelnemers de projecten, de behaalde resultaten en vertellen over het proces en struikelpunten! We beginnen om 17uur, de locatie wordt zo snel mogelijk bevestigd. Iedereen is welkom dus houd het alvast vrij!

De gekozen wijkinitiatieven

ontdek meer

Opleiding Sociaal ondernemen

Opleiding Sociaal ondernemen

Veel mensen zoeken werk met betekenis. Een baan waarin je méér doet dan alleen geld verdienen. Waar je goed doet voor jezelf én voor je omgeving. Waar je jouw kennis en talenten kan inzetten voor een sociaal of duurzaam doel. Bijvoorbeeld door het plastic-probleem aan te pakken, of sociale ongelijkheid. In een opleiding sociaal ondernemen leer je hoe je direct kan bijdragen, leer je wat jij kan betekenen voor een ander en waar jij voldoening uit haalt. Voor ondernemers én niet-ondernemers. Hoe werkt dat?

Lees meer

Oproep aan Prinses Amalia

Open brief van de #impactgeneratieGeneratiegenoten van prinses Amalia vragen haar te kiezen voor een studie met impact. In een open brief nodigen Anne Ritsma (25), Bob Hoftijzer (21), Chris van Bendegem (27) en Eva Zijlmans (26) de prinses, die op dit moment haar...

Lees meer

Wie is Paul de Kuyper?

Een korte kennismaking met onze nieuwe directeur! De passie voor sociaal ondernemen is bij Paul initieel ontstaan vanuit de culturele hoek. Dit mondde uit in het oprichten en uitbouwen van Gigstarter, een online platform voor live muziek dat de sector emancipeert van...

Lees meer
Playmakers: gelukkig in werk

Playmakers: gelukkig in werk

Medewerkers zijn het allerbelangrijkste wat een organisatie heeft. Daar geef je aandacht aan, luister je naar en zorg je goed voor. Dat betaalt zich altijd terug voor de organisatie en maakt je weerbaar, wendbaar en duurzaam! Daarom werkt Starters4Communities met Playmakers, oftewel onze chief happiness officers. Lilian Dibbets is één van onze intern opgeleide Playmakers en legt uit waarom dit zo belangrijk is.

Lees meer
Juul en Maayke bij Kledingbank Past in Rotterdam

Juul en Maayke bij Kledingbank Past in Rotterdam

Impact maken in Rotterdam door lokale mensen en organisaties te verbinden, dat is wat ik op een dag wil bereiken. Door de veelzijdigheid van deze stad vind ik het lastig om te weten in welke sector ik werkzaam wil zijn. Bij GLOW UP! kan ik me oriënteren bij verschillende organisaties en past daarom perfect bij mijn zoektocht.

Lees meer
Nijmegen gaat voor deze Sustainable Development Goals

Nijmegen gaat voor deze Sustainable Development Goals

Ook in Nijmegen dragen onze impactprojecten bij aan een sociale en duurzame toekomst. In huidig programma wordt er bijgedragen aan maar liefst zes verschillende Sustainable Development Goals! Benieuwd naar de projecten, hoe zij impact maken en met welk vraagstuk onze deelnemers aan de slag gaan? Lees verder!

Lees meer
Vacature Marketing & Communicatie

Vacature Marketing & Communicatie

We zoeken iemand die zowel oog heeft voor de ontwikkeling van onze strategie, en deze direct weet uit te voeren. Starters4Communities ontwikkelt zich snel en heeft een grote ambitie. Het is aan jou om – samen met de directie – S4C te positioneren als dé opleider in bottom-up sociaal ondernemerschap. Content schrijven is een belangrijk onderdeel van de rol. Kortom, we zoeken iemand met visie en creativiteit die ook van aanpakken houdt!

Lees meer
First things first: inleven in je doelgroep

First things first: inleven in je doelgroep

Hoe kom je van vraagstuk naar uitgewerkt én getest idee? Onze deelnemers van FIKS ontdekken het tijdens de tweede module: vallen & opstaan. Tijdens deze module gaan zij met de methode Design Thinking aan de slag. Zo leren zij zich in te leven in hun doelgroep. En dat is niet altijd even makkelijk! Wat zijn échte behoeftes, interesses & irritaties van de doelgroep? Kan je echt luisteren naar een ander? En hoe zet je je eigen oordelen uit?

Lees meer
Kaartspel voor dieper contact

Kaartspel voor dieper contact

ALLéén samen sterker zet zich in om eenzaamheid tegen te gaan. Met een zelf ontworpen kaartspel faciliteren ze een diepere verbinding tussen mensen. “Het spel vormt een gespreksstarter om in gesprek te gaan over je dromen en angsten: iets wat we allemaal delen.”

Lees meer