stories

Een middag bij Club Kleurrijk

Het zonnetje schijnt, de speeltuin is druk bevolkt en er wordt onder begeleiding gevoetbald. In de keuken zijn een aantal vrouwen bezig met de afwas en het arrangeren van de keuken. ‘Zal ik Martine even voor je bellen, schat?’ In de tussentijd word ik een beetje beziggehouden door de andere dames. ‘De kinderen gaan vanmiddag vissen maken,’ vertelt één van hen lachend. Martine, boven druk bezig, komt ondertussen naar beneden gerend en stelt me voor aan Sarah, één van de activiteitenbegeleidsters.

Sarah is bang dat haar Nederlands niet goed genoeg is, maar dit blijkt geheel onterecht. Algauw praat ze honderduit. Samen met andere meiden van Club Kleurrijk verzorgt zij activiteiten voor kinderen uit de buurt. ‘Op woensdag knutselen, vrijdag hebben we pannenkoekendag en vanaf volgende dinsdag kookactiviteiten.’ Het is elke week een volle bak. De knutselactiviteiten bijvoorbeeld worden elke week bijgewoond door zo’n dephoto1rtig kinderen. Naast deze activiteitenbegeleiding heeft Sarah ook producten gefabriceerd voor LABEL KLRK: het designlabel van Club Kleurrijk, bestaande uit vrolijke producten voor hippe jonge moeders. Kortom, ze is van alle markten thuis.

Ongeveer vijf jaar geleden is Sarah vanuit Sierra Leone naar Nederland gekomen. Via het DWI kwam zij terecht bij Club Kleurrijk. Het ging om een traject van zes maanden, maar Sarah – die inmiddels bezig is met een taaltraject – is inmiddels al zo’n twee jaar betrokken bij de Club. En ze wil hier nog lang niet weg.

‘Toen ik een traject ging lopen via het DWI heb ik zelf voor Club Kleurrijk gekozen. Ik wilde graag iets met kinderen doen, want die zijn lief en makkelijk om mee te werken. Ook wilde ik mensen helpen, want andere mensen hebben mij veel  geholpen. Ik wilde graag iets terugdoen.’ Van ouders uit de buurt krijgt Sarah positieve geluiden te horen over de activiteiten van de Club. ‘Ja, die zijn blij met ons. Veel van hun kinderen komen hier al tijden. We’ve got a good bond with each other. Club Kleurrijk is goed voor de buurt, goed voor de kinderen. It’s good to keep them out of the street.’

Dan moet Sarah weer aan de slag, want de ruimte stroomt vol met uitgelaten kinderen die onder begeleiding enthousiast aan de slag gaan met papier, scharen en lijm.
photo3.bc

ontdek meer

Opleiding Sociaal ondernemen

Opleiding Sociaal ondernemen

Veel mensen zoeken werk met betekenis. Een baan waarin je méér doet dan alleen geld verdienen. Waar je goed doet voor jezelf én voor je omgeving. Waar je jouw kennis en talenten kan inzetten voor een sociaal of duurzaam doel. Bijvoorbeeld door het plastic-probleem aan te pakken, of sociale ongelijkheid. In een opleiding sociaal ondernemen leer je hoe je direct kan bijdragen, leer je wat jij kan betekenen voor een ander en waar jij voldoening uit haalt. Voor ondernemers én niet-ondernemers. Hoe werkt dat?

Lees meer
Op weg naar een inclusieve arbeidsmarkt in Utrecht

Op weg naar een inclusieve arbeidsmarkt in Utrecht

Op 1 juni 2022 ondertekenden de leden van de Utrechtse Inclusie Coalitie – ontstaan op initiatief van impact030 – een manifest waarin zij verklaren structureel samen te zullen werken aan een inclusieve arbeidsmarkt in Utrecht. Het tekenen van dit manifest luidt de start in van een pilot om Utrechters met onbenut arbeidspotentieel, duurzaam aan werk te helpen.

Lees meer
Oproep aan Prinses Amalia

Oproep aan Prinses Amalia

Open brief van de #impactgeneratieGeneratiegenoten van prinses Amalia vragen haar te kiezen voor een studie met impact. In een open brief nodigen Anne Ritsma (25), Bob Hoftijzer (21), Chris van Bendegem (27) en Eva Zijlmans (26) de prinses, die op dit moment haar...

Lees meer

Wie is Paul de Kuyper?

Een korte kennismaking met onze nieuwe directeur! De passie voor sociaal ondernemen is bij Paul initieel ontstaan vanuit de culturele hoek. Dit mondde uit in het oprichten en uitbouwen van Gigstarter, een online platform voor live muziek dat de sector emancipeert van...

Lees meer
Playmakers: gelukkig in werk

Playmakers: gelukkig in werk

Medewerkers zijn het allerbelangrijkste wat een organisatie heeft. Daar geef je aandacht aan, luister je naar en zorg je goed voor. Dat betaalt zich altijd terug voor de organisatie en maakt je weerbaar, wendbaar en duurzaam! Daarom werkt Starters4Communities met Playmakers, oftewel onze chief happiness officers. Lilian Dibbets is één van onze intern opgeleide Playmakers en legt uit waarom dit zo belangrijk is.

Lees meer
Juul en Maayke bij Kledingbank Past in Rotterdam

Juul en Maayke bij Kledingbank Past in Rotterdam

Impact maken in Rotterdam door lokale mensen en organisaties te verbinden, dat is wat ik op een dag wil bereiken. Door de veelzijdigheid van deze stad vind ik het lastig om te weten in welke sector ik werkzaam wil zijn. Bij GLOW UP! kan ik me oriënteren bij verschillende organisaties en past daarom perfect bij mijn zoektocht.

Lees meer
Nijmegen gaat voor deze Sustainable Development Goals

Nijmegen gaat voor deze Sustainable Development Goals

Ook in Nijmegen dragen onze impactprojecten bij aan een sociale en duurzame toekomst. In huidig programma wordt er bijgedragen aan maar liefst zes verschillende Sustainable Development Goals! Benieuwd naar de projecten, hoe zij impact maken en met welk vraagstuk onze deelnemers aan de slag gaan? Lees verder!

Lees meer
Vacature Marketing & Communicatie

Vacature Marketing & Communicatie

We zoeken iemand die zowel oog heeft voor de ontwikkeling van onze strategie, en deze direct weet uit te voeren. Starters4Communities ontwikkelt zich snel en heeft een grote ambitie. Het is aan jou om – samen met de directie – S4C te positioneren als dé opleider in bottom-up sociaal ondernemerschap. Content schrijven is een belangrijk onderdeel van de rol. Kortom, we zoeken iemand met visie en creativiteit die ook van aanpakken houdt!

Lees meer