Na zijn studie Culturele Antropologie werkte de Amsterdamse Jeftha Kun (31) een tijdje op Schiphol. Leuk werk, maar zeker niet in lijn met zijn studie of ambities. Toen hij vervolgens een programma bij S4C deed, besloot Jeftha te gaan voor de next step. “Tijdens het programma gebeurde het allemaal.”

Jeftha deed mee aan het vierde programma in Amsterdam- Oost en droeg zijn steentje bij aan het initiatief Transition Kids. Een wijkinitiatief dat kinderen de wereld beter probeert te laten begrijpen door middel van educatieve activiteiten, workshops en evenementen. “De groepsdynamiek was onvergetelijk, hier kreeg ik de bevestiging van mijn eigen kwaliteiten.”

Groot denken

Tijdens zijn S4C-tijd leerde Jeftha niet alleen groot te denken: “Eigenlijk kan de impact die je maakt heel klein zijn. Je ziet daar in de wijk allemaal toffe mensen op hele kleine schaal, met hart voor hun eigen buurt, impact maken.”

Richting het einde van het programma kwam Jeftha in contact met Unicef. “Ze vonden het interessant om een samenwerking aan te gaan.” Hij besloot vervolgens proactief te solliciteren op een vacature van de kinderrechtenorganisatie. Met succes, want inmiddels is hij als campagnemarketeer werkzaam voor Unicef Nederland. “Mede door het vertrouwen dat ik weer terugkreeg door Starters4Communities.”

Het verschil maken

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat Jeftha een S4C-programma aanraadt aan menig (net-)afgestudeerde. “Voornamelijk aan mensen die heel erg theoretisch bezig waren tijdens hun studie.” Hij ziet S4C als een waardevolle manier om in aanraking te komen met mensen die het verschil maken op wijkniveau, maar ook met collega’s die samen campagne voeren.

Voor Jeftha Kun veranderde er veel tijdens zijn S4C-tijd: “Ik ben een bedachtzaam type, best vaak ziet men dat als iets negatiefs. Maar je bent wie je bent, omarm dat vooral. Tijdens zo’n programma krijg je dat heel erg mee en dat is top,” zo besluit hij.