Money Minded Impact

Geld verdienen en sociaal ondernemen, gaat dat samen?

‘Geld’… wat een vies woord zeg, ga snel je mond spelen. Als sociaal ondernemers praten over hun drijfveren en passies zal geld wellicht niet heel snel het onderwerp van gesprek zijn. Impact, dát is het magische woord. Maatschappelijke waarde creëren en de wereld een stukje mooier maken, dat is waar sociaal ondernemers hun bed voor uit komen. Tegelijkertijd zullen de meesten van ons zich realiseren dat om een succesvolle sociale onderneming op te zetten en geld blijven runnen noodzakelijk is. Hoe kunnen we deze ogenschijnlijk tegengestelde doelen combineren? Dit was het thema van de vierde editie van de Young Changemakers Community op 14 februari: Money Minded Impact.

De avond begint met twee sprekers, gevolgd door een workshop ‘WTF is money?’. Een van de deelneemsters merkt op dat ze zich een beetje schuldig voelt om geld te verdienen aan iets goeds doen. Ajay Varadharajan, de eerste spreker en oprichter van Green Insights, stelt dat we het vragen van geld wellicht associëren met grote hebzuchtige bedrijven die alleen maar op geld gefocust zijn en er daarom een afkeer tegen kunnen voelen. Ajay geeft aan dat een duurzame en toekomstbestendige onderneming zich moet richten op 3 P’s: people, planet en profit. Een sociaal initiatief is alleen sociaal. Om werkelijk duurzaam te zijn en op schaal impact te maken is geld noodzakelijk. Daarom vraagt Ajay: “Is het beter om te bestaan en wat geld te verdienen, of om helemaal niet te bestaan?”. Als het zo gesteld wordt hoef je er wellicht niet lang over na te denken. Als uitsmijter stelt Ajay dat sociaal ondernemers betere ondernemers zijn: “Immers, naast geld verdienen richten wij ons tegelijkertijd op sociale impact. Moeilijker, maar ook cooler!”.

Michiel de Koning van Heroes & Friends is de tweede spreker. “Laten we een revolutie starten in de manier waarop we doneren. Wij van Heroes & Friends vinden dat bijdragen aan een goed idee geen geld zou moeten kosten”. Naast dat ze, bij startende ondernemers, geen fee rekenen, bieden ze de mogelijkheid om naast geld ook goederen, diensten en ambassadeurs bij te dragen. Michiel vindt dat we trouw moeten blijven aan onze waarden, en ziet een ‘Heroe’ als iemand die de verandering durft te zijn die hij/zij wil zien in de wereld. Michiel is het eens met Ajay: “Om deze waarden na te jagen is geld wel nodig”.

Quirine en Johanne van de Knowmads Business School hebben het antwoord niet op de vraag ‘WTF is money?’. Ze willen ons laten ondervinden wat geld voor ons persoonlijk betekent. We krijgen allemaal een stapeltje geld en spelen rondes met verschillende regels: alleen geld geven aan een ander, alleen geld nemen van een ander en onderhandelen om geld. Het eerste dat mij opvalt is dat het er bij de verschillende groepjes anders om wordt gegaan met geld. In het ene groepje wordt het geld gelijk verdeeld, terwijl in een ander groepje een persoon bijna uit het zicht verdwijnt door de grote stapel geld voor zijn neus. Men reageert op elkaar: zodra iemand veel neemt of geeft wordt deze persoon (letterlijk) met gelijke munt terugbetaald.

Aan het einde van de avond lijkt iedereen het er over eens te zijn dat hoewel geld niet datgene is waar we ’s ochtends ons bed voor uit komen, je ook geld mag vragen voor het goede werk dat je doet en dat dit ook noodzakelijk is om er voor te zorgen dat je ook op de lange termijn en op grote schaal impact kan maken!

De Young Changemakers Community is een online en offline netwerk voor en door jonge, ambitieuze wereldverbeteraars. Het volgende evenement is op dinsdag 14 maart om 19.00 uur in de Impact HUB, met als thema ‘Complex challenges’. Klik hier om je aan te melden voor de avond of om op de hoogte te worden gehouden van toekomstige bijeenkomsten.

ontdek meer

Van burgerparticipatie, naar verbinding en realisatie

Antje Tilstra, programma coördinator sociaal ondernemen bij Starters4Communities en één van de projectleiders van Wijkkunde, vertelt hoe zij verbinding leggen tussen verschillende partijen: “Wat voor vragen spelen er nu en waar loop je tegenaan? – Daar zijn wij bij Wijkkunde vaak benieuwd naar. In de maandelijkse gesprekken kunnen bewoners hun hulpvraag met ons delen. Gelijk aan het einde van het gesprek kunnen wij ze naar de juiste personen doorverwijzen binnen ons netwerk. Zo zijn wij een verbindende partij. Soms maken we gebruik van sociaal kapitaal en nodigen we bij de gesprekken de juiste mensen uit die veel ervaring hebben met een bepaald onderwerp. Zo wordt er expertise en ervaringen uitgewisseld. Aan het einde wordt er een verslag met actiepunten opgesteld, zodat zij direct verder kunnen”.

read more

Deep Democracy | Young Impactmakers

SUCCEED IN GROUP PROJECTS AND GET THE BEST OUT OF YOUR TEAM! Powerful group decisions are often the result of combining individual knowledge, talents, experiences and emotions. During this Young Impactmakers event, you will learn about the basics of the Deep Democracy...

read more

Een Taalrijke Keuken: Broodje Aap & Linke Soep

Spelen met woorden in de ruimte die in elke cultuur populair blijft: de keuken. De universele taal van lekker eten is immers ingebakken bij ons allemaal. Maar dat woorden overbodig zijn, is geenszins het geval. Geen saaie taalcursussen, maar een gezellige, ondernemende, heerlijk geurende, taalrijke keuken. Bij lunch- en dinerroom Broodje Aap & Linke Soep komen alle culturen samen. Vrijwilligers en nieuwkomers staan samen in de keuken om jouw maaltje te bereiden.

read more

0