stories

Think global, act local

We kennen allemaal de uitdrukking “een beter milieu begint bij jezelf”. Wij geloven in deze gedachte en willen hem groter trekken: verander de wereld en begin bij jezelf… Maar hoe doe je dat? Wat kan jij als individu bijdragen aan grote maatschappelijke en duurzame thema’s die geregeld in het nieuws zijn? Ze lijken vaak te groot om er als individu iets aan te doen, om impact te maken. Hoe kun jij bijvoorbeeld bijdragen aan het stoppen van de opwarming van de aarde of hoe werk je aan gelijke kansen voor iedereen?

Starters4Communities gelooft in de kracht van bottom-up sociaal ondernemerschap en ondersteunt sociaal ondernemers om te groeien door middel van trainingsprogramma’s waar starters en sociale startups samen aan deze thema’s werken. Sociaal ondernemerschap gaat om het maken van impact. Geld is niet het doel, maar een middel om een sociaal of duurzaam doel te behalen. Sociaal ondernemers doen dit bottom-up; op lokaal niveau samen met de bewoners van een stad of buurt.

Wij spraken met lokale helden die in hun eigen stad het verschil aan het maken zijn. Deze lokale projecten zijn actief op diverse thema’s en verdienen extra aandacht. Ze hebben zich aangemeld omdat ze een businesscase hebben waar ze ondersteuning op wensen en wij gaan hen middels onze programma’s hiermee helpen.

 

Bijdragen aan de circulaire economie in Nijmegen

In Nijmegen zet Atelier Meer² zich in om verspilling en uitsluiting tegen te gaan. Ze dragen bij aan de circulaire economie door nieuwe producten van oude reclame banners te maken.
Het atelier geeft daarnaast mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt de kans om op een prettige plek te werken en zich te ontwikkelen. Er worden onder andere tassen en schorten gemaakt met zoveel mogelijk gerecycled materiaal. De producten zijn uniek, je vindt nooit exact twee dezelfde exemplaren.

“Wij zijn trots op onze producten, maar vooral trots op onze medewerkers en op de manier waarop de producten tot stand komen.” vertelt Mireille Ligterink, eigenaresse van Atelier Meer²

Atelier Meer² heeft de ambitie om te groeien, ze willen nieuwe producten ontwikkelen en nieuwe doelgroepen aantrekken zodat ze financieel onafhankelijk worden. Hierdoor kunnen ze meer mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt opleiden en verspilling tegen gaan. Wij mogen ze in ons programma in sociaal ondernemen van Nijmegen helpen met het versterken van hun concept en business cases zodat ze meer impact kunnen maken!

 

Nieuwkomers een echte toekomst geven in Utrecht

Hoe kun je het beste een nieuwe taal leren? Door er in de praktijk gelijk mee te oefenen.
Queridon laat in Utrecht nieuwkomers echt mee doen door taallessen te combineren met werkervaringsplekken in de horeca.

De uitdaging voor de start-up is een strategische: wat is het optimale businessmodel voor deze organisatie? Deelnemers aan het Starters4Communities trainingsprogramma uit Utrecht gaan in de praktijk samen met Queridon deze ontwikkelingsvraag beantwoorden.

 

Ambachtelijke dagbesteding in Rotterdam

De Bakkers Werkplaats geeft mensen die talenten hebben, maar in een normale werkomgeving niet meekomen, een kans. De mensen die zij een plek bieden zijn bijvoorbeeld sociaal of verstandelijk beperkt, kunnen een bepaalde werkdruk even niet aan of werken net iets langzamer. In de Bakkerswerkplaats leren zij de finesse van het bakkersambacht. Bij de Bakkers Werkplaats koop je dus niet alleen brood en veel lekkers maar draag je ook bij aan kansen voor dit team van bijzondere bakkers.

De Bakkers Werkplaats heeft een uitdaging rondom de impactstrategie bij Starters4Communities Rotterdam neergelegd. Hoe kunnen zij nog meer impact maken en meer mensen een welverdiende kans op de arbeidsmarkt geven? Het trainingsprogramma en de hulp van deelnemende starters helpt hierbij.

 

Aan de slag met een lokaal impact project

In het trainingsprogramma leren starters in de praktijk door bij te dragen aan business cases van deze startups. De trainingen bestaan uit een combinatie van theorie over sociaal ondernemen, het aanleren van vaardigheden en methodes zoals Design Thinking, Prototyping en Theorie of change. Samen met like-minded people wordt er een duik gemaakt in een lokaal netwerk van sociaal ondernemers en doen de deelnemers vaardigheden in het sociaal ondernemen op.

 

Impact first

Starters4Communities streeft naar een sociaal ondernemende samenleving, bottom-up gevormd door changemakers. Wij geloven dat sociaal ondernemerschap de wereld op duurzame wijze kan veranderen. Wij maken de changemakers die hiervoor nodig zijn.

Ben jij een ambitieuze startende professional in de leeftijd van 22 tot 35 jaar? Wil jij betekenisvol werk doen waarmee je bijdraagt aan een duurzame en sociale samenleving? In de diverse steden zijn nog enkele plekken in de trainingsprogramma’s beschikbaar. Klik hier voor het aanbod in jouw stad.

ontdek meer

Opleiding Sociaal ondernemen

Opleiding Sociaal ondernemen

Veel mensen zoeken werk met betekenis. Een baan waarin je méér doet dan alleen geld verdienen. Waar je goed doet voor jezelf én voor je omgeving. Waar je jouw kennis en talenten kan inzetten voor een sociaal of duurzaam doel. Bijvoorbeeld door het plastic-probleem aan te pakken, of sociale ongelijkheid. In een opleiding sociaal ondernemen leer je hoe je direct kan bijdragen, leer je wat jij kan betekenen voor een ander en waar jij voldoening uit haalt. Voor ondernemers én niet-ondernemers. Hoe werkt dat?

Lees meer
Op weg naar een inclusieve arbeidsmarkt in Utrecht

Op weg naar een inclusieve arbeidsmarkt in Utrecht

Op 1 juni 2022 ondertekenden de leden van de Utrechtse Inclusie Coalitie – ontstaan op initiatief van impact030 – een manifest waarin zij verklaren structureel samen te zullen werken aan een inclusieve arbeidsmarkt in Utrecht. Het tekenen van dit manifest luidt de start in van een pilot om Utrechters met onbenut arbeidspotentieel, duurzaam aan werk te helpen.

Lees meer
Oproep aan Prinses Amalia

Oproep aan Prinses Amalia

Open brief van de #impactgeneratieGeneratiegenoten van prinses Amalia vragen haar te kiezen voor een studie met impact. In een open brief nodigen Anne Ritsma (25), Bob Hoftijzer (21), Chris van Bendegem (27) en Eva Zijlmans (26) de prinses, die op dit moment haar...

Lees meer

Wie is Paul de Kuyper?

Een korte kennismaking met onze nieuwe directeur! De passie voor sociaal ondernemen is bij Paul initieel ontstaan vanuit de culturele hoek. Dit mondde uit in het oprichten en uitbouwen van Gigstarter, een online platform voor live muziek dat de sector emancipeert van...

Lees meer
Playmakers: gelukkig in werk

Playmakers: gelukkig in werk

Medewerkers zijn het allerbelangrijkste wat een organisatie heeft. Daar geef je aandacht aan, luister je naar en zorg je goed voor. Dat betaalt zich altijd terug voor de organisatie en maakt je weerbaar, wendbaar en duurzaam! Daarom werkt Starters4Communities met Playmakers, oftewel onze chief happiness officers. Lilian Dibbets is één van onze intern opgeleide Playmakers en legt uit waarom dit zo belangrijk is.

Lees meer
Juul en Maayke bij Kledingbank Past in Rotterdam

Juul en Maayke bij Kledingbank Past in Rotterdam

Impact maken in Rotterdam door lokale mensen en organisaties te verbinden, dat is wat ik op een dag wil bereiken. Door de veelzijdigheid van deze stad vind ik het lastig om te weten in welke sector ik werkzaam wil zijn. Bij GLOW UP! kan ik me oriënteren bij verschillende organisaties en past daarom perfect bij mijn zoektocht.

Lees meer
Nijmegen gaat voor deze Sustainable Development Goals

Nijmegen gaat voor deze Sustainable Development Goals

Ook in Nijmegen dragen onze impactprojecten bij aan een sociale en duurzame toekomst. In huidig programma wordt er bijgedragen aan maar liefst zes verschillende Sustainable Development Goals! Benieuwd naar de projecten, hoe zij impact maken en met welk vraagstuk onze deelnemers aan de slag gaan? Lees verder!

Lees meer
Vacature Marketing & Communicatie

Vacature Marketing & Communicatie

We zoeken iemand die zowel oog heeft voor de ontwikkeling van onze strategie, en deze direct weet uit te voeren. Starters4Communities ontwikkelt zich snel en heeft een grote ambitie. Het is aan jou om – samen met de directie – S4C te positioneren als dé opleider in bottom-up sociaal ondernemerschap. Content schrijven is een belangrijk onderdeel van de rol. Kortom, we zoeken iemand met visie en creativiteit die ook van aanpakken houdt!

Lees meer